• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Louise Jeppsson (V) ordförande för Infrastruktur- och kollektivtrafiknämndeb

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Louise Jeppsson (V) säger att förarbristen är så akut att de måste vända på alla stenar. Foto: SVT

Västra Götalandsregionen vill öka kraven på bussförares arbetsvillkor

Publicerad

Bussförarbristen är akut. Det anser regionpolitikern Louise Jeppsson (V). Hon vill förbättra villkoren för förarna – med hjälp av upphandling.

– Vi behöver utreda möjligheten att i upphandling ställa krav på arbetsmiljö och anställningsvillkor, säger hon.

I Göteborg har bristen på bussförare lett till tusentals inställda turer. Detta bekymrar Louise Jeppsson (V), som är ordförande för för kollektivtrafik- och infrastrukturnämnden i Västra Götalandsregionen.

– Inställda turer är aldrig bra. På sikt riskerar det att skada kollektivtrafikens pålitlighet. Det är en jätteutmaning, säger hon.

Västtrafik ägs av Västra Götalandsregionen. Bolagets uppdrag är att samordna och upphandla trafiken i Västra Götaland. Men det är inte Västtrafik som kör trafiken, det gör de företag som vunnit upphandlingarna.

”Komplicerad fråga”

Det rödgröna styret har gett Västtrafik i uppdrag att utreda hur man som beställare kan förtydliga krav på goda anställningsvillkor för förarna inom kollektivtrafiken.

Lars Backström är vd för Västtrafik. Han berättar att de arbetar med frågan, men att det kan vara svårt att ställa specifika krav i en upphandling, till exempel om arbetstider.

– Det är en komplicerad fråga med upphandling, säger han.

”Kosta mer pengar”

Henrik Pamp är affärschef för Transdev GMP, ett av bolagen som kör buss åt Västtrafik i bland annat Göteborg. Han ser frågan om förarnas arbetsvillkor som en fråga om pengar.

– Vi är i en bransch där vi har en konkurrensutsatt marknad. Alla kommer att sträva efter att pressa priserna så långt det är möjligt med hänsyn till arbetsmiljön. Ska man ändra villkoren får man vara beredd att det kommer att kosta mer pengar. Om det ska bli en dramatisk förändring av arbetsvillkoren är det stora pengar som ska till.

INSTÄLLDA BUSSTURER

Så här många turer har ställts in totalt i år i regionen på grund av personalbrist. Motsvarande siffra för 2022 visas inom parenteserna.

  • Augusti: 583 (485)
  • September: 1308 (230)
  • Oktober: 1476 (377)

Totalt har tre gånger fler turer ställts in under perioden augusti till oktober jämfört med samma tid förra året.

Transdev och Keolis kör mycket av Västtrafiks trafik i Göteborg. De är de bolag som haft störst problem med inställda turer på grund av förarbrist. Mellan augusti och oktober hade de tillsammans 2 960 inställda turer. Att jämföra med 755 inställda turer under samma period förra året. 

Källa: Västtrafik

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.