Dela dina tankar och erfarenheter om kollektivtrafik i chattfönstret nedan. Foto: SVT

Chatt om kollektivtrafik: Dela dina tankar om priser och punktlighet där du bor

Uppdaterad
Publicerad

Buss, spårvagn, pendeltåg. För många västsvenskar är det helt avgörande att kollektivtrafiken fungerar – för jobb och livet i stort. Men hur upplever du punktligheten? Och hur mycket pengar lägger du på dessa resor?

Här kan du dela med dig av dina åsikter, tankar och erfarenheter om kollektivtrafiken där du bor.

Hur är det med priser och punktlighet i kollektivtrafiken där du bor?

Helene • Buss 62 helt otroligt dåliga på att hålla tiderna. Och prata ofta i sina mobiler samtidigt som dom kör

Lop • Västtrafik är en pest

M Andersson • Är pensionär så jag åker när det är gratis.

Det unnar vi dig och alla andra pensionärer!

Johan Almsved • Jag har åkt med flera bussar i centrala Göteborg men vi har reagerat på att vissa chafförer inte stannar vid hållplatsen eller helt missar att man står och väntar utan får sedan ett standardsvar vid klagomål att man måste vara snabbare att signalera att man ska med bussen om bussen stannar längre bak eftersom det ibland står flera bussar i kö. Har även upplevt att chaufförer som inte byter av skift vilket gör att bussen står stilla och väntar vid en hållplats trotts att den blir sen och att chauffören inte kör vidare förrän nästa förare dyker upp vilket gör mig är respektlöst mot oss resenärer som vill komma i tid.

Intressant. Dom kanske helt enkelt inte får åka vidare när de ska lösas av vid en bestämd hållplats?

Mikael Pettersson • Hej här mellan Tidaholm och Skövde fungerar det utmärkt, och med service vänliga chaufförer. Även mot Töreboda och Mariestad och mot skara fungerar de bra

Trevligt! Läser man hela chatten verkar det onekligen som att de positiva upplevelserna i kollektivtrafiken har man ofta utanför de större städerna.

Jag har reagerat • Har reagerat mycket på att trots att jag ser att bussen kommer i tid från andra hållet så kommer den ej i tid på min sida (trots 2 hållplatser ifrån). Bestämde mig en dag för att åka åt andra hållet och åka runt ändhållplats. Ja vad hände, chauffören går ut ur bussen, röker och pratar i telefon fler än jag reagerade som kommit på vid hållplatsen och en man säger till. Chauffören fortsatte röka och prata i telefon vi kom iväg 4 min försent och jag tror tyvärr inte detta är ovanligt. Hört flera berätta samma sak dessutom tycker jag att tyvärr många av chaufförerna är otrevliga och sänker ej vid av & på gång trots att de ser mitt handikapp och trots att man trycker på blå knappen. Oerhört mycket sämre chaufförer än förr och deras kurser borde även innehålla social service, etik och moral.

Anders • Inte alls konstigt när Västtrafik och trafikbolag skär ner på tiderna, och gör det omöjligt att hålla tidtabellen. Detta bara för att spara pengar.

Tony • Bussarna 700 och 710 mellan Vänersborg och Dalsland är ofta några minuter sena. Men å andra sidan kommer jag hellre fram säkert och tryggt men sent, längs den olycksdrabbade E45:an, än riskerar att manglas sönder på väg genom vindrutan eller ner i ett dike. Vi har ofta ståplats, så det där med bälten kan man inte använda.

Låter jobbigt att inte alltid kunna få sitta ned. Och ja vissa vägar kan nog vara mer osäkra än andra att köra på

Gärdsåsbor • Det kan knappast beror på trafiksituationen att buss 21 kommer för sent eller aldrig kl. 6 på morgonen. Sedan är det 1 snöflinga och bussen kör bara förbi flera hållplatser fast väglaget är tillräckligt bra. Bytt till vinterdäck eller bra däck överhuvudtaget. Det är verkligen ansvarslöst hur däcken ser ut ibland.

Låter jobbigt med bussar som inte kommer, speciellt tidigt på morgonen

Yvonne Lorentsson • Bor på Donsö. Styrsöbolaget är det bäst fungerande alla kategorier i Västtrafik. Alltid punktliga och oerhört kunnig samt trevlig personal

Trevligt!

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.