Det är mer regel än undantag att grusvägarna mellan Färgelanda och Dals-eds kommuner blir avstängda för tung trafik under tjällossningsperioden. Under 2023 var närmare 35 kilometer väg avstängd mellan februari och maj.
Hittills i år ligger inga restriktioner ännu för den tunga trafiken, men för personbilarna är det skakiga resor på det lilla vägnätet.
– Man får ta god tid på sig, och man får inte vara rädd om bilen, säger Christer Johansson, en av flera Lerdalsbor med ett mångårigt engagemang i frågan.
M-politikern: Enorm underhållsskuld
Under åren har han träffat åtskilliga politiker för att få till en bättring. Senast i raden var den lokale riksdagsledamoten Johan Hultberg (M) som i en motion 2021 förespråkade satsningar mot det småskaliga vägnätet i Dalsland. Motionen fick avslag och inga riktade satsningar mot grusvägarna har gjorts efter regeringsskiftet.
Johan Hultberg hoppas att förändringen kan komma på sikt genom att mer pengar avsätts till drift och underhåll i höstens infrastrukturproposition.
– Men det kommer handla om många år för att hämta hem den enorma underhållsskuld som är uppbyggd. Det är ett enormt arbete som kommer kräva att vi har tålamod, säger han.
”Tappar förtroendet”
Under 2023 beräknades den totala underhållsskulden för väg och järnväg till 80 miljarder, enligt Svenskt Näringsliv.
Christer Johansson har sparat papper från 2002 där dåvarande Vägverket hade radat upp vilka vägar i Dalsland som skulle tjälsäkras – flera av dem står oåtgärdade än i dag.
– Någon gång tappar man förtroendet även för uttrycket ”det kommer ta tid”, säger han.