Det var under tisdagen som Swedavia meddelade att Göteborg City Airport läggs ner. Redan i höstas stoppades flygtrafiken och sedan dess har all trafik gått över Landvetter. Där säger man till Västnytt att man hoppas att samtliga flygbolag ska välja att stanna kvar och att man kommer att påskynda utbyggnaden av flygplatsen.
Men Västnytt har talat med ansvariga på flygplatserna i Halmstad, Jönköping och Trollhättan och samtliga tror att nedläggningen på sikt kan bli positiv för deras del.
– Vi är en liten flygplats med alla de fördelar det innebär. Det är en snabb och enkel hantering här vilket många uppskattar, det är nära till parkeringen och det ena med det andra, säger Anna Råhnängen, flygplatschef på Trollhättan Vänersborgs flygplats.
Råhnängen tror att många resenärer gärna undviker Landvetter, särskilt de som bor norr om Göteborg.
– Det är krångligt att åka genom Göteborg och incheckningen på Landvetter tar flera timmar, säger hon.
Göteborg City Airport svalde 850 000 resenärer om året, de flesta reste med Ryanair. De hävdar att de tänker stanna på Landvetter. Men på Trollhättan Vänersborgs flygplats tror man att andra bolag kommer att söka sig till flygplatsen.
– Idag är det bara Golden Air som trafikerar vår flygplats, de flyger till Stockholm. På den sträckan kan det bli konkurrens och det är heller inte uteslutet att någon vill starta utrikesflyg, exempelvis till London, säger Anna Råhnängen.
Sten Norinder, vd på Jönköpings flygplats tror även han att man kommer att gynnas av nedläggningen.
– Jag håller inte för otroligt att Ryanair kan vara intresserad av att komma till oss. Vi har goda förbindelser med Göteborg och vi har kapaciteten att ta emot dem, säger han.
Halmstads flygplats vd, Magnus Edman, är mer försiktig när han talar med Västnytt.
– Det är för tidigt att säga vad det här betyder. På kort sikt tror jag inte att vi påverkas men på längre sikt möjligtvis, säger han.