Martin Wannholt är partiledare för Demokraterna Foto: SVT/TT

Demokraterna vill häva avtalet om Västlänken

Uppdaterad
Publicerad

Häromdagen kom beskedet att Västlänken får byggas. Men motståndarna till projektet ger inte upp. Det nya lokalpartiet Demokraterna går nu till val på att häva avtalet om den omstridda järnvägstunneln. Men enligt Jakob Heidbrink, docent i civilrätt, skulle det innebära ”öppen krigföring med alla aktörer”.

Det finns många anledningar till varför Demokraternas partiledare Martin Wannholt tycker att Västlänken är ett dåligt projekt. Men när han och hans parti nu går till val på att häva avtalet om järnvägstunneln lyfter man fram de omfattande luftutsläpp som kommer att tillåtas i och med Mark- och miljööverdomstolens besked tidigare i veckan.

– Vi har blivit lovade att vi inte ska överskrida de normer som EU och svensk miljöbalk säger. Och sedan släpper Miljööverdomstolen igenom det ändå. Det är helt ofattbart, säger Martin Wannholt, partiledare för Demokraterna.

Västlänken

Det handlar om avtalet om Västsvenska paketet, där flera parter kommit överens om finansiering av olika infrastrukturprojekt, varav Västlänken är ett. Övriga parter är Göteborgsregionens kommunalförbund, Region Halland, Västra Götalandsregionen och Trafikverket.

Oklart om juridiskt avtal

Rent juridiskt är det dock oklart om man faktiskt har ett avtal. Därmed är det inte självklart att frågan kommer att föras till domstol, om avtalet skulle hävas. Det menar Jakob Heidbrink, docent i civilrätt vid Göteborgs universitet.

– I grunden är kommuner och landsting olika uppenbarelseformer för staten. Och då är frågan om staten kan föra talan mot sig själv i en statlig domstol. Det låter absurt.

Men även om det skulle prövas i domstol och Göteborg dömdes till skadestånd för avtalsbrott, så skulle inget hända, enligt Heidbrink.

– Kronofogden kan inte gå till en svensk kommun och utmäta. Så det finns ingen sanktion. Skadeståndskravet skulle inte kunna gå att genomtvinga.

Högt politiskt pris

Det kommunen riskerar, enligt Heidbrink, är däremot öppen krigföring med alla aktörer som har ett intresse av det här avtalet, inklusive näringslivet. Men det är inget som bekymrar Martin Wannholt.

– Det är enkelt, det är bara att säga upp avtalet. Vi har skilsmässor i Sverige, eller hur?

Men hur tänker du dig att andra samarbeten ska fungera framöver, om ni drar er ur projektet?

– Det är ju Trafikverket som bryter avtalet. Om de hade kunnat leverera det de lovat hade jag förstått om de blivit sura.

Men hur resonerar du kring det politiska pris ni riskerar att få betala?

-Ett dåligt projekt är aldrig för sent att stoppa.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Västlänken

Mer i ämnet