Sträckan mellan Angered och Gamlestaden, där spårvagskrocken inträffade, är en av sträckorna där spårvagnarna kör som snabbast. Upp till 60 km i timmen, men Göteborg spårvägar vill inte spekulera i vilken betydelse för krocken hastigheten kan ha haft.
– Vi vet fortfarande inte om det var hastigheten som orsakade det, säger Linda Rudenwall.
Tror du att det finns anledning att se över hastighetsbegränsningarna?
– Vi pratar ju alltid om det här med hastighetsbegränsningar och vi ser alltid över det som en del i vårt utredningsarbete, så absolut.
Ser över varningssystemen
När en spårvagn kör långsammare eller stannar, likt det som hände innan krocken så ska föraren meddela det till trafikledningen.
Vet du om det gjordes i det här fallet?
– Nej, jag har faktiskt inte information om just det.
På tåg finns sensorer som gör att de inte ska kunna krocka med varandra. Nu undersöker Göteborg spårvägar om de kan införa något liknande varningssystem.
– Jag vet att vi tittar på frågan, säger hon.
Ovanlig spårvagnskrock
Polisen utreder krocken som vållande till kroppsskada och vårdslöshet i trafiken. Just nu samlar de material från övervakningsfilmer och håller vittnesförhör.
– Vi försöker skapa oss en bild av vad som har hänt och varför det har hänt, säger polisens presstalesperson August Brandt.