Det var under fredagsmorgonen den 28 april i år och en bilkö hade bildats vid korsningen Hakefjordsvägen och väg 160 i Stenungsund. Bredvid samma korsning går även ett tågspår, tvärs över Hakefjordsvägen.
En bilförare som kommer fram till kön kör över spåret och försöker göra en högersväng för att hamna längre fram och bredvid kön. Men bilen hamnar utanför kanten på banöverbyggnaden och fastnar i tågspåret.
Där sitter bilen fast när bommarna börjar stängas och tåget närmar sig. En kort stund senare kör ett av Västtrafiks persontåg rakt in i bilen och släpar den med dig ett flertal meter längs spåret.
Föraren i bilen klara sig dock oskadd.
– Föraren har lyckats hoppa ur bilen före kollisionen. Föraren blev hemkörd av polispatrullen på plats, sa Peter Adlersson, presstalesperson vid polisen i region väst, då.
Flera brister bakom olyckan
Trafikverket inledde en olycksutredning och nu har man presenterat sin rapport. Myndigheten konstaterar bland annat att det ska ha funnits tre bakomliggande faktorer som kan ha bidragit till att olyckan inträffade:
- Det är för kort sträcka mellan väg 160 och tågspåret vilket ofta leder till bilköer. Sträckan är cirka 20 meter lång, men borde vara 30 meter lång.
- Banöverbyggnadens bredd uppfyller inte myndighetens krav, utan borde breddas med cirka 0,5 meter i vardera körriktning.
- Sidomarkeringar för banöverbyggnaden saknas.
”Polis på plats efter olyckan ansåg att banöverbyggnaden borde breddas eller markeras tydligare på något sätt för att förhindra att detta händer igen”, skriver Trafikverket i sin utredning.
Men den enda åtgärden som myndigheten än så länge planerat är att sätta markeringar längs sidorna på banöverbyggnaden.