Det var under en vanlig skoldag för några veckor sedan som representanter för Celsius var på plats vid Lindholmens tekniska gymnasium på Hisingen i Göteborg. I högt tempo delade de ut energidryck till ungdomar.
Det finns ingen lag som om reglerar åldersgränsen vid försäljning av energidrycker, däremot en rekommendation om en 15-årsgräns framtagen av dagligvaruhandeln.
Läkare: Ungdomar har kollapsat
En som tycker företagets marknadsföring är direkt olämplig är överläkaren och drogexperten Kai Knudsen vid Sahlgrenska universitetsjukhuset.
Företaget gör inte något olagligt, vad är problemet?
– Det är dåligt ansvar och man utsätter dem faktiskt för en viss hälsorisk. Framförallt om man fastnar i en regelbunden konsumtion som vi vet att många gör, säger han.
Hör honom utveckla sin kritik i klippet ovan – och hör vad skoleleverna tycker
”Instruktioner har brustit”
Celsius marknadsdirektör Magnus Hammarskjöld svarar på SVT:s frågor via mejl. Han skriver att avsikten var att nå universitetsstudenter på Lindholmen och inte gymnasieelever.
”Våra externa evenemang är vanligtvis inriktade mot personer över 18 år, och inte gymnasieelever. Vi har tydliga instruktioner kring detta, och ska se över våra rutiner så att inte detta inträffar igen.”
Finns det en risk för att ungdomarna ni delar ut era produkter till fastnar i en regelbunden konsumtion?
”Vår avsikt var inte att nå gymnasieelever, utan personer över 18 år och vår rekommendation är max 2 burkar per dygn”.