För att minska trängseln på spårvagnarna, och därmed risken för smittspridning, vill Göteborgs Spårvägar skapa mer plats för resenärerna. Men detta ska ske genom ingrepp i de avspärrningar som gjorts för att skydda förarna.
Sedan 20 maj är framdörrarna stängda och de främre raderna med sittplatser i vagnarna avspärrade. Detta sedan facket hotat med totalt skyddstopp om inte förarna skyddades bättre.
Mer plats
Men i veckan beslöt Göteborgs spårvägars vd, Hans Nilsson, att skapa mer plats för resenärerna genom att flytta fram avspärrningen ett par rader. För att ändå skydda förarna sätts samtidigt en plexiglasskiva upp. När förarna reser i tjänsten ska avspärrningen åter flyttas bakåt, är det tänkt.
Men förslaget, som skulle testas på en vagn i mitten på nästa vecka, fick Kommunals skyddsombud att gå i taket, och nu hotar man alltså med skyddsstopp – igen.
– Dom har kört över oss. Dom snackar om trängsel, men trängsel har vi alltid haft, säger skyddsombudet Pablo Cozzi.
Bra kompromiss
Han tror inte att den plexiglasskiva det talats om hjälper och menar att man inte löser trängseln genom att skapa fyra platser till.
– Dom har inte ens tillräckligt med folk för att genomföra åtgärderna. Vi tyckte vi hade kommit fram till en bra kompromiss vad gäller avspärrningarna. Nu kan förare resa tryggt inte bara i men också till och från jobbet, säger han.
Företaget: ”Har respekt för deras oro”
Eftersom facket nu hotat med skyddsstopp, lär det bli Arbetsmiljöverket som slutligen avgör frågan. Hans Nilsson, vd för Göteborgs Spårvägar, är försiktig när han kommenterar fackets senaste drag:
– Jag har respekt för deras oro och den tar jag på största allvar. Vi försöker hitta en lösning som är bra både för resenärerna och förarna. Vi vill testa detta och se om det funkar. Gör det inte det får vi backa. Vi får höra vad Arbetsmiljöverket säger.
SVT Nyheter Väst frågade flera resenärer varför de åker kollektivt trots uppmaningen att inte göra det under coronapandemin. Se svaren i klippet nedan.