– Man börjar lossa så att man får en brandgata på däck mot den del i fören där det fortfarande finns glödhärdar, för att få större säkerhet om det flammar upp igen, sa Jonas Grevstad, chef för Kustbevakningen i Göteborg, i SVT:s direktsändning.
Det var vid halv sextiden på lördagsmorgonen som två lotsar klev ombord på Almirante Storni för att ta fartyget till Göteborgs hamn. Fartyget tog sig sedan för egen maskin i uppåt tio knops fart, assisterat av två bogserbåtar, och kunde lägga till vid kajen i Skandiahamnen vid halv elvatiden.
Nu tar Räddningstjänsten Storgöteborg över ansvaret för det fortsatta släckningsarbetet. Virkeslasten ska lossas för att man ska komma åt de glödhärdar som finns kvar och kunna släcka på ett effektivare sätt.
Jonas Grevstad liknade branden i virkeslasten vid en kolmila.
– Initialbranden släcktes ganska omgående, men inne i fartygslasten brann det för fullt och det kom vi inte åt med våra vattenkanoner. Dygnen gick, tekniken tog stryk, personalen blev trött – så vi tog ganska snabbt beslut om att planera för att få in fartyget i skydd eller till kaj, sa han till SVT.
Sedan fartyget lagt till, konstaterade han att det såg riktigt bra ut.