I Strömstad läggs ökat fokus på förare av vattenskotrar som bedöms ha sämre kunskap om sjösäkerhet än vanliga båtägare.
– Fram tills på söndag kommer vi fokusera på sjötrafikövervakning. Och då är det framförallt sjöfylleri, fart, lanternor och ett gott sjömanskap som vi tittar efter, säger Gunnar Philipsson, befälhavare vid Kustbevakningen i Strömstad.
I samband med att fritidsbåtstrafiken är som livligast under sommaren väljer Kustbevakningen att hårdsatsa för att nå en nollvison med en ökad säkerhet till sjöss. Detta sker under parollen ”Trygg och säker till sjöss”.
Ovana vid båtvett
Mer fokus och information kommer under dagarna framförallt ges till förare av vattenskotrar som ökat kraftigt i antal de senaste åren. Kustbevakningen i Strömstad bedömer att många skoterförare har sämre kunskap än båtägare kring sjökerhet och gott sjömanskap.
– Det är inte är de vanliga båtförarna som vi ser ute på en vattenskoter. Skotrarna verkar istället vara ett rekreationsmedel för många icke båtägare, säger Gunnar Philipson.
Du menar att dessa förare inte kan reglerna om sjösäkerhet?
– Jag ska inte säga att de inte kan reglerna. Men vi upplever att de inte är riktigt lika insatta.
Enligt Kustbevakningens statistik har antalet sjöfylleriester längs västkusten minskat kraftigt sedan en ny promillehalt började gälla 2010. Även fartsyndarna har minskat de senaste tio åren. Men förare av vattenskotrar är inte alltid medvetna om att reglerrna för båttrafik även gäller vattenskotrar.
– Ansvaret vilar lika tungt på föraren av en vattenskoter eller ett annat fartyg. Är det fem knop som gälller i ett hamnområde så är det fem knop som gäller. En förare ska visa hänsyn och inte köra köra i ett område där människor badar. Man ska vara nykter och inte köra när det är mörkt ute utan att ha en lanterföring.