Tidigt på onsdagmorgonen skrevs avsiktsförklaringen under mellan Göteborgs stad och Geely Group om det nya storbygget, då Geely beslutat att förlägga sitt europeiska innovationscenter på Lindholmen.
– Det svensk-kinesiska fungerar uppenbarligen och Volvo personvagnar har sällan haft en så hängiven ägare, säger Mikael Wickelgren, fordonsforskare vid Högskolan i Skövde.
Klart inom tre år
Den nya byggnaden ska vara 70-80.000 kvadratmeter stort och i centret ska 3.500 personer arbeta. Det ska vara klart inom 2-3 år.
– Det här är en följd då de har redan har Cevt (China Euro Vehicle Technology) på Lindholmen som är ett center för utveckling av grundkomponetenter. De inser att i den här delen av världen finns det kompetens, säger Mikael Wickelgren.
Lätt rekrytera efter Saabs konkurs
Just att det finns ingenjörer med hög kompetens är en avgörande faktor, säger han. Att Saab Automobile gick i konkurs för några år sedan har underlättat möjligheterna att rekrytera.
– Vi inbillar oss att Kina är ett låglöneland med inte nödvändigtvis för högkvalificerade ingenjörer. Här finns ingenjörer som håller en hög nivå och vet vad de gör med inte allför höga löner. Det blir en prisvärd kombination.
Del av global satsning
Mikael Wickelgren menar också att Geelys satsning är global. Då måste företaget ha utvecklingsnoder på tre kontinenter. I Kina, Europa och Nordamerika.
– I Kina finns en omfattande fordonsindustri men idén med det här är att få impulser som inte bara är helkinesiska, Geely har ju ambitioner bortom den inhemska marknaden.
Omställning ett orosmoment
Omställningen mot elektrifiering av fordon är ett orosmoment för hela bilindustrin eftersom ingen vet vad konsekvenserna kommer att bli. I ljuset av det är satsningen extra viktig.
– Det kommer leda till omställningar och där finns farhågor. Utvecklingscenter är alltid bra, det visar att man kan och vill för framtida aktiviteter, säger Mikael Wickelgren.