Mikael Wickelgren, fordonsforskare vid Högskolan i Skövde. Foto: Bosse Carlqvist/SVT

Fordonsforskaren: ”Utmaningen för Volvo är att kunna tjäna pengar på ellastbilarna”

Uppdaterad
Publicerad

Volvo Lastvagnar har fått en rekordbeställning på el-lastbilar men det finns ändå frågetecken kring lönsamheten på lång sikt. Fordonstillverkare tjänar nämligen mest pengar på eftermarknaden och elfordon behöver inte alls lika mycket service. Det menar fordonsforskaren Mikael Wickelgren vid Högskolan i Skövde.

– Beställningen betyder mycket för Volvo, men utmaningen är hur Volvo och andra tillverkare ska tjäna pengar på elfordon, säger han.

Nästan all service som ger intäkter till fordonstillverkare är kopplat till service av förbränningsmotorer. Delarna i ett elfordon slits inte alls på samma sätt och kräver därför inte alls samma service.

– Där ligger knäckfrågan – hur ska Volvo tjäna pengar på elfordon som ellastbilar. Det behövs helt nya affärsmodeller och det gäller för Volvo och andra att hitta dessa, säger Mikael Wickelgren.

Fordonen som nu beställs av danska DFDS leasas på sex år via Volvos finansbolag. Det kan enligt forskaren vara ett försök att lösa frågan hur tillverkaren ska tjäna pengar på elfordon som inte behöver servas lika mycket.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.