Utsikten är magnifik när vi klättrat upp på taket till Rosenlundsverket där en av pilgrimsfalkarnas bolådor placerats. Rosenlundsverket ligger vid älven i centrala Göteborg och man kan se ända ut till havet. Det andra boet finns uppe på Sävenäsverkets tak.
Bolådorna var uppsatta och klara för inflyttning redan i mars men inga pilgrimsfalkar har ännu setts till. Och man undrar hur pilgrimsfalkarna, som för närvarande bor i gasklockan, ska kunna hitta till de nya bolådorna.
– Ja, det är en jättebra fråga, men så länge gasklockan står kvar kommer pilgrimsfalken att bo kvar där. Den dag klockan är borta hoppas vi att den ska hitta till någon av de nya boplatserna, säger Peter Trygg, verksamhetschef på Göteborg Energi.
Kommer ni att locka hit dem med mat och kött?
– Nej, den här platsen är utvald av experterna på Fågelcentralen Hisingen som har gjort bedömningen att både den höga höjden och närheten till vattnet är så tilltalande för pilgrimsfalken att den borde hitta hit på egen hand, säger Peter Trygg.
Fight mellan två honor
Länsstyrelsens naturvårdsenhet har gett tillstånd till rivning av gasklockan under förutsättning att man ordnar nya boplatser för pilgrimsfalkarna som häckat där de senaste fyra åren. 2012 respektive 2013 fick de två ungar, 2014 tre ungar, men våren 2015 blev det ingenting.
Tommy Järås på Fågelcentralen Hisingen berättar att det i april 2015 var en fight mellan den gamla honan och en ny hona och att den gamla honan inte överlevde striden. Den nya honan lade tre ägg, men häckningen var så försenad och våren så kall att det inte blev något av äggen.
Rivningen stoppad
Rivningen av gasklockan skulle redan ha påbörjats men eftersom två av de rivningsföretag som förlorat upphandlingen har begärt överprövning hos Förvaltningsrätten i Göteborg så har rivningen stoppats tills vidare. Förvaltningsrätten avslog under torsdagen yrkanden från rivningsföretagen. Företagen har nu tre veckor på sig att begära en överprövning hos kammarrätten. Och det kan bli problem för pilgrimsfalkarna om rivningen drar ut på tiden.
– Senast förste februari måste gasklockan vara riven, annars hinner inte pilgrimsfalken hitta en ny boplats innan den ska häcka, säger Tommy Järås.
Rivningskostnaden är kalkylerad till mellan 8 och 10 miljoner. Enligt den gamla detaljplanen ska marken användas för industriändamål, men en ny detaljplan är på gång. De närmaste åren kommer Trafikverket och Västtrafik att använda området som uppställningsplats för sina fordon.