Inga klara besked gavs dock och inte många tror på att det är sprickbildning i taxibanorna som ligger bakom beslutet om nedläggning.
Det var fler frågor än svar på det välbesökta mötet. Det ska enligt Swedavia finnas intressenter som vill köpa flygplatsen och andra som vill arrendera. Det hetaste alternativet verkar vara en verksamhet utan trafikledning utan business-jet och utan kommersiellt flyg, och att landningsbanan kortas till 1200 meter. Allt detta för en undersökning man inte vill visa resultatet av.
Eddie Thore på Chalmers Flygklubb tror inte på Swedavias förklaringar.
– Nej, om man inte visar resultatet av proverna tror inte jag på det.
– Vi är ett aktiebolag och ligger under det regelverket, därför visar vi inte resultatet, säger Charlotte Ljunggren, flygplatsdirektör på Landvetter.
Eddie Thor tror att det är kommersiella orsaker till att Swedavia beslutat lägga ner verksamheten i Säve. Verksamheten med 113 anställda har varit en förlustaffär, och när Landvetter med det nya tillståndet i princip kan fördubbla sin verksamhet faller bitarna på plats.
– Swedavia har ansva att driva tio flygplatser i Sverige. Säve är det elfte så det är klart man vill få bort oss så fort som möjligt nu, säger Eddie Thore.