”Samverkan för bästa skola” är en ny form av utvecklingsstöd som bygger på behovsanpassade insatser som tas fram i dialog med skola, huvudman och Skolverket. Tanken är att man på så vis ska kunna få ett extra stöd som är särskilt anpassat för den enskilda skolan. Målet är att insatserna ska leda till en , över hela landet, mer jämlik skola. Sandeklevsskolan är en av cirka 200 skolor i landet som får direkt statligt stöd genom projektet.
– Staten ska inte stanna vid inspektion och kritik, utan har man en skola som har tuffa förutsättningar måste man jobba ihop för att elever ska få med sig de kunskaper man behöver, och det gör vi här på Sandeklevsskolan, säger Gustav Fridolin.
Träffade elever och lärare
Sandeklevsskolan är exempel på en skola som har förbättrat sina resultat under de senaste åren. Under vårterminen 2017 nådde 51,3 procent av eleverna i årskurs 9 upp till de uppsatta målen i samtliga ämnen, vilket går att jämföra med motsvarande siffra 2014, då bara 29,5 procent av eleverna nådde upp till målen.
Gustav Fridolin besökte Sandeklevsskolan i måndags tillsammans med utbildningsnämndens ordförande, Karin Pleijel (MP). På skolan träffade han elever och lärare, och diskussionen handlade bland annat om hur man ska kunna förbättra läsningen på skolan.
”Staten tar ett större ansvar”
– Vi vet att läsningen är en stark nyckel till alla kunskaper. Vi har inte råd i det här landet med en enda unge som inte får med sig den kunskap man behöver för livet och inte får makt över sitt liv, säger Gustav Fridolin.
Tycker du att staten ska få ett ännu större inflytande över skolorna?
– Ja, skolkommissionen har ett starkt förslag om att staten tar ett större ansvar för finansieringen av skolan, och ser till att det blir fler resurser till de skolor som behöver det allra mest, säger Gustav Fridolin.