– Det som är det absolut viktigaste är att man får till den regionala och lokala trafiken, säger kommunstyrelsens ordförande Per Vorberg (M). Foto: Härryda kommun

Götalandsbanan – så tycker din kommun

Uppdaterad
Publicerad

Härryda kommun vill att tåg stannar i Mölnlycke, flygplatsen och vid en helt ny stadsdel.

– Det som är det absolut viktigaste är att man får till den regionala och lokala trafiken, säger kommunstyrelsens ordförande Per Vorberg (M).

Härryda kommun lobbar för att det ska vara tre stopp i kommunen på Götalandsbanan. Ett centralt i Mölnlycke, ett vid Landvetter flygplats och ett vid en stadsdel som inte finns ännu, Landvetter Södra. Stadsdelens öde avgörs dock, enligt kommunen, av om det blir en station där med goda möjligheter till pendling.

Götalandsbanan

– Det är ett helt nytt bostadsprojekt med bostäder för upp till 15 000 nya invånare. Det ligger strategiskt till, mitt mellan Mölnlycke och Landvetter flygplats. Vi har möjlighet att bygga ett helt nytt samhälle från grunden, säger Per Vorberg.

Ett stopp vid Landvetter Södra ingår idag inte i Trafikverkets uppdrag, enligt Trafikverket. Men i planeringen ska Trafikverket se till att det inte byggs in några framtida hinder för en station på platsen.

Vill bidra med bostäder

Det handlar till exempel om att spåret ska vara tillräckligt rakt och inte luta för kraftigt. Detta för att kunna göra det möjligt för en station om ett beslut om en station skulle tas.

Det Trafikverket avvaktar är Sverigeförhandlingen, där förhandlare utsedda av regeringen ska förhandla med kommuner om medfinansiering och stationer bland annat.

– Det vi kan bidra med är bostäder. Det är inte så att vi har flera hundra miljoner att kasta in i cash, säger Per Vorberg.

”Enormt intrång”

Den 1 februari kommer Sverigeförhandlingen ge de kommuner som berörs av höghastighetsbanan ett första bud. Budet som överlämnas kommer att innehålla bland annat bostadsåtagande från kommunen samt medfinansiering baserad på antal bostäders värdeökning. Då kommer också Sverigeförhandlingen att presentera för berörda kommuner vilka stationsorter de tänker starta förhandling om.

– Den största oron är om det blir en höghastighetsjärnväg som inte stannar någonstans. Då blir det bara ett enormt intrång till ingen nytta. Då är frågan vem som ska ta de kostnaderna. Vi tänker inte betala dem, säger Per Vorberg.

Faktaruta: Härryda

I Härryda kommun finns den sträcka på Götalandsbanan där Trafikverket kommit längst i Västsverige. Sträckan mellan Mölnlycke och Bollebygd är den enda delen av den kommande höghastighetsbanan i vårt område som idag är fullt finansierad.

Sträckan beräknas kosta drygt 6 miljarder kronor i 2013 års prisnivå. Byggstarten är beräknad till 2020 och trafikstarten till 2026.

Där finns en järnvägsutredning med en korridor som börjar i Mölnlycke och fortsätter rakt österut mot Landvetter flygplats. Därefter följer korridoren motorvägen ett par kilometer öster om Ryamotet där den går rakt öster ut och norr om Rävlanda samhälle till Bollebygd.

Nu pågår arbetet med att ta fram en järnvägsplan som lägger fast exakt läge för järnvägen.

Källa: Trafikverket

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Götalandsbanan

Mer i ämnet