Norge har snabbt blivit en av världens största marknader för elbilar. I gårdagens Västnytt berättade vi om den kommande miljardsatsningen för vätgasbilar. En satsning som Göteborg är ganska långt ifrån.
– Vi som politiker kan inte välja teknologi, vi måste sörja för att flera teknologier kan utvecklas sida vid sida, säger Solveig Schytz regionpolitiker i Akershus.
En promille nya bilar går på el i Sverige
Elbilar utgör nu tre procent av den totala norska bilparken, i november i fjol var 12 procent av alla nya bilar som såldes där elbilar.
I Sverige går det något trögare. Andelen nyregistrerade elbilar under hela förra året var här en promille -432 av totalt 270 000.
– Vi har ett stort ansvar att kicka igång en marknad, vi kan göra lokala incitament, upphandlingsregler och speciella miljöbilsdefinitioner och putta igång marknaden, säger Anders Roth, miljöchef på trafikkontoret i Göteborgs kommun.
Det kan man väl säga att man gjort i Oslo. Men deras satsningar har börjat få kritik. Elbilarna slipper avgifter och moms på hundratusentals kronor per fordon. De slipper även biltullar och parkerar gratis. Dessutom får man köra i kollektivkörfältet, vilket lockat många ekonomiskt gynnade norrmän att skaffa en andrabil för att komma snabbare till jobbet. Tidningen Aftonposten kollade pendeltrafiken in till Oslo en morgon och fann att 72 procent var elbilar.
– Det kan bli att man gynnar bilkörning för mycket även om det är med elbilar. Då går det ut över trängseln och kollektivtrafiken som man ser effekten av nu. Man måste fasa ut i tid, säger Anders Roth.
”För tidigt med vätgas”
Inte ens Oslo och Akershusregionernas storsatsning på Vätgas imponerar på Anders Roth.
– Vi ser inte den industriella styrkan bakom för att det ska bli någonting. Kanske 2025 att detta kan börja ta sig, Nu känner vi att det är för tidigt att gå in i det här, säger Anders Roth.
– Vi lägger hellre resurser på det vi redan har lagt resurser på – gas och el, diesel med inblandning av biodrivmedel.
Miljösatsningar upp till kommunerna
Eftersom det saknas en nationell handlingsplan med långsiktiga mål, av någon anledning dröjer regeringen med detta, är det nu mycket upp till kommunerna själva att agera.
– Vi som kommun ska stötta och gynna med upphandlingskrav dessa lösningar. Vi ska vara testarenan för ny teknik som är tillräckligt bara för att det inte ska bli det här tomteblosset som brinner och sen slocknar, säger Anders Roth.
Det finns de som säger att Oslo är bättre än Göteborg på miljötänkande.
– Jag är inte så orolig för det, vi håller i längden, säger Anders Roth.