Relationen mellan Göteborgs kommun och den italienska spårvagnstillverkaren Ansaldobreda har gått upp och ner de senaste åren. December 2013 kunde SVT Nyheter Väst avslöja att kommunen fått nog och vägrade betala fakturor från det italienska företaget. Detta på grund av en konflikt om vem som ska stå för alla reparationskostnader av vagnarna, en konflikt som slutade med att kommunen några veckor senare hotade med att dra Ansaldobreda inför skiljedomstol.
Men plötsligt kom parterna överens om att Ansaldobreda skulle åtgärda samtliga 65 M32-vagnar i en fabrik i Stockholm. Och konflikten hamnade aldrig i skiljedomstol – förrän nu.
Knappt några vagnar reparerats
Vid ett extrainsatt möte tog trafiknämnden i Göteborgs Stad i dag beslut om att vidta åtgärder för att få spårvagnarna i trafik så fort som möjligt.
– Vi har i princip en tredjedel av vagnar som står. I dag,har vi beslutat att dra Ansaldobreda till skiljedomstol. Vi kan konstatera att de inte kommer klara reparationerna, säger Johan Nyhus (S), ordförande för trafiknämnden i Göteborg.
Trots att Ansaldobreda haft ett år på sig har knappt några av de 65 vagnarna reparerats och därför har kommunen nu valt att realisera sitt tidigare hot om att dra företaget inför skiljedomstol.
– Vi bedömer att förhandlingsvägen inte är möjlig med Ansaldobreda. De kommer inte att kunna fullfölja åtgärderna med reparationerna. Det är otillfredsställande att inte veta när och hur vagnarna är åtgärdade, säger Stefan Eglinger trafikdirektör i Göteborg.
Samtidigt som trafiknämnden tog sitt beslut om att vidta åtgärder har Västtrafiks styrelse haft ett sammanträde och beslutat att ställa sig bakom trafiknämndens beslut.
”Vårt tålamod är slut”
– Vårt tålamod är slut. I flera år har vi förhandlat med Ansaldobreda, som inte har levererat enligt avtal. Vi vill ge göteborgarna en pålitlig och komfortabel kollektivtrafik med hög kvalitet. Men med den undermåliga kvaliteten från Ansaldobreda är detta inte möjligt. Därför varslar vi nu om att säga upp avtalet om rostsanering med Ansaldobreda och påkallar ett skiljeförfarande, säger Johan Nyhus (S), trafiknämndens ordförande.
Kan ta ett och ett halvt år
I ett pressmeddealnde skriver trafikkontoret i Göteborgs Stad att ”beslutet innebär att projektet M32 nu kan ta kontroll över vagnarna och därmed uppfylla målen om god kollektivtrafik. Om hävning av tilläggsavtalet sker kan Göteborgs Stad och Västra Götalandsregionen ta hem uppdraget med rostsanering och tilläggsarbeten. Det innebär en säkrare leverans till en kontrollerad kostnad. ”
– Genom dagens beslut får vi möjlighet att göra de tekniska åtgärder som krävs för att få spårvagnarna M32 i trafik, säger Lars-Börje Björfjäll, VD för Göteborgs Spårvägar.
Processen med skiljeförfarandet kan ta omkring ett och ett halvt år innan ett domslut meddelas från skiljenämnden. Domslutet kan inte överklagas.
De italienska spårvagnarna
Göteborgs Stad har köpt 65 spårvagnar från Ansaldobreda. Vagnarna har levererats mellan 2006 och januari 2013 och har allt sedan de levererades haft olika former av brister och produktionsfel, bland annat grava rostskador. Det har medfört att endast 35-40 av vagnarna är i trafik.
Projektet M32 är ett samarbete mellan trafiknämnden, Göteborgs Spårvägar AB, Kommunleasing AB, Västra Götalandsregionen och Västtrafik AB.
Källa: Göteborgs Stad