Många av de annonsörer som tidningen nu har förlorat kommer från event- restaurang- och resebranschen. Foto: SVT

Gratistidningen GöteborgDirekt: ”Vi har förlorat miljonbelopp”

Uppdaterad
Publicerad

Gratistidningen GöteborgDirekt har drabbats hårt av coronakrisen, då de förlorat många annonsörer.

– Det handlar om miljonbelopp, för oss är det mycket pengar, säger Mats Tollesson, vd och platschef på GöteborgDirekt.

Starta klippet för att höra vd Mats Tollesson berätta mer.

GöteborgDirekt är helt beroende av annonsintäkter. Många av de annonsörer som tidningen nu har förlorat kommer från event- restaurang- och resebranschen.

Coronaviruset i Västsverige

– De kan ju inte annonsera nu. Dessutom har ju väldigt många företag bara utgifter nu och inga inkomster, och då har man ju inte råd att annonsera, säger Mats Tollesson.

Flera anställda permitterade

Den 7 april permitterade GöteborgDirekt sex av sina anställda, ungefär hälften av personalen. Mats Tollesson tror att åtgärderna kommer hjälpa tidningen att överleva krisen:

– Det står inte helt still i alla branscher, det kommer in annonser också, men det är tufft. Med permitteringen och de åtgärder vi har gjort så kommer vi att klara det här.

Hur länge klarar ni er om krisen fortsätter?

– Det vågar jag inte säga. Över sommaren och in mot hösten, det löser vi.

Mats Tollesson, vd och platschef på GöteborgDirekt. Foto: GöteborgDirekt

Men  fortsätter det här och den lokala marknaden fullständigt dör så blir det ju väldigt tufft. Vi har ju ingen annan inkomst än annonsintäkter, så då blir det väldigt dött.

”Tar vårt samhällsansvar”

Samtidigt som GöteborgDirekt har förlorat annonsörer, visar en RAM-mätning (ett system som mäter hur annonser och artiklar läses och uppfattas av läsarna) att läsningen av tidningen har ökat markant de senaste två månaderna.

I nuläget finns det inga planer på ytterligare permitteringar och tidningen kommer fortsätta att komma ut med samma frekvens som tidigare.

– Vi försöker ta vårt samhällsansvar. Vi tycker det är viktigare än någonsin att vi kommer ut till alla hushåll i vårt utgivningsområde, med vår samhällsinformation, säger Mats Tollesson.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Coronaviruset i Västsverige

Mer i ämnet