Starta klippet för att höra vd Mats Tollesson berätta mer.
GöteborgDirekt är helt beroende av annonsintäkter. Många av de annonsörer som tidningen nu har förlorat kommer från event- restaurang- och resebranschen.
– De kan ju inte annonsera nu. Dessutom har ju väldigt många företag bara utgifter nu och inga inkomster, och då har man ju inte råd att annonsera, säger Mats Tollesson.
Flera anställda permitterade
Den 7 april permitterade GöteborgDirekt sex av sina anställda, ungefär hälften av personalen. Mats Tollesson tror att åtgärderna kommer hjälpa tidningen att överleva krisen:
– Det står inte helt still i alla branscher, det kommer in annonser också, men det är tufft. Med permitteringen och de åtgärder vi har gjort så kommer vi att klara det här.
Hur länge klarar ni er om krisen fortsätter?
– Det vågar jag inte säga. Över sommaren och in mot hösten, det löser vi.
Men fortsätter det här och den lokala marknaden fullständigt dör så blir det ju väldigt tufft. Vi har ju ingen annan inkomst än annonsintäkter, så då blir det väldigt dött.
”Tar vårt samhällsansvar”
Samtidigt som GöteborgDirekt har förlorat annonsörer, visar en RAM-mätning (ett system som mäter hur annonser och artiklar läses och uppfattas av läsarna) att läsningen av tidningen har ökat markant de senaste två månaderna.
I nuläget finns det inga planer på ytterligare permitteringar och tidningen kommer fortsätta att komma ut med samma frekvens som tidigare.
– Vi försöker ta vårt samhällsansvar. Vi tycker det är viktigare än någonsin att vi kommer ut till alla hushåll i vårt utgivningsområde, med vår samhällsinformation, säger Mats Tollesson.