Foto: Västra Götalandsregionen

Framtidens kollektivtrafik – om göteborgarna får bestämma

Uppdaterad
Publicerad

Bussar som går på högbana över igenproppade trafikleder. Snabbspårvagnar som kan köra i 80km/h, och gärna en linbana eller två. Där har ni göteborgarnas önskelista när det gäller framtidens kollektivtrafik.

7000 göteborgare har medverkat i en omfattande undersökning om framtidens kollektivtrafik. Vad gillar man, och vad gillar man inte av det vi har idag? – Och kanske ännu viktigare, vad vill man se i framtiden?

I undersökningen har göteborgarna fått tycka till om ett antal trafikslag som inte finns i Göteborg idag, men som enligt Jörn Engström på Västra Götalandsregionen, inte behöver vara mer än fem-tio, år bort.

Planer på linbana i Göteborg

– Jag är överraskad av att göteborgarna har varit så positiva till nya trafikslag. Många har också varit väldigt positiva till fler tvärförbindelser, man vill slippa att behöva in och snurra i stan, säger Jörn Engström.

Högbana mest populärt

Mest populärt bland de nya trafikslagen är tanken på att kunna åka buss eller vagn på en högbana, ovanpå befintliga vägar och leder. Detta skulle inte bli aktuellt inne i stan, utan är tänkt att underlätta busstrafiken till och från Göteborg.

Även snabbspårvagnar av samma slag som Angeredsbanan är mycket populära bland de tillfrågade. Tanken med framtidens snabbspårvagnar är att de ska kunna köra 10-20 km/h snabbare än man idag kör på Angeredsbanan, det vill säga upp mot 80 km/h.

På en punkt är göteborgarna tydliga när det gäller framtidens kollektivtrafik. Man vill inte behöva byta mer än en, eller max två gånger när man ska från en punkt till en annan.

– Det är ett tydligt önskemål, och det kommer vi såklart ha med oss i vårt fortsatta arbete, säger Jörn Engström.

Dagens problem ska också lösas

Och så var det då det där med hur det funkar idag då. Där är göteborgarna inte riktigt lika entusiastiska som inför framtiden. Det man tycker sämst om med dagens kollektivtrafik är nog ingen överraskning för den som emellanåt åker buss eller spårvagn.

– Det är sådant vi är medvetna om. Det handlar om dålig ventilation, att biljettsystemet är krångligt, och att vissa säten är trånga. Det är också värdefullt för oss att ta med oss, men det väntar vi inte med i 20 år att få ordning på, utan sådant tar vi med oss in i nästa upphandling, säger Jörn Engström.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Planer på linbana i Göteborg

Mer i ämnet