Klimatfrågan är brännhet och denna vecka träffas världens länder på FN:s stora klimatmöte i Bonn för att bland annat prata om de stora omställningar till elfordon som krävs för att nå målen i Parisavtalet.
I Västra Götaland finns i dag runt 50 laddplatser för snabbladdning men de behöver bli betydligt fler.
– Vi behöver ytterligare 41 stycken, så det handlar näst intill om en fördubbling. Trots att vi har flera laddplatser i dag så finns vita fläckar på kartan, säger Gordon Strömfelt, elbilsexperten som skrivit rapporten på uppdrag av länsstyrelsen.
Enligt länsstyrelsen saknas tillräckligt med laddplatser bland annat i Skaraborg och Dalsland.
”Kommer att explodera”
Med snabbladdare menas de laddstolpar som används för kortare stopp på 20-30 minuter under en resa. Dessutom ser Gordon Strömfelt ett stort behov av fler laddstolpar för destinationsladdning – där man kan ladda bilen under exempelvis en övernattning på ett hotell eller under ett konsertbesök.
– En bra måttstock är att ungefär 10 procent av de befintliga parkeringsplatserna i länet bör ha laddmöjlighet. Det är ett bra första steg, för övergången till elbilar kommer att explodera under de kommande två-tre åren, säger Gordon Strömfelt.
Sätter press på kommunerna
Enligt Camilla Funke, som är projektledare på Länsstyrelsen i Västra Götaland, så är det inte så mycket som krävs för att laddinfrastrukturen i länet ska bli tillgodosedd.
– För att täcka resorna genom länet så handlar det i grova drag om laddplatser till en kostnad av 20 miljoner kronor, säger Camilla Funke och skickar med det en passning till kommuner, landsting och företag:
– Det är inte mycket mer som behövs. Framför allt turistnäringen kan dra nytta av en sådan utveckling.
Men om Västra Götaland ska ligga långt framme måste ju även omkringliggande län ta rygg?
– Ja, jag tror man behöver samordna utvecklingen. Det är viktigt att man har flera laddpunkter på varje laddplats och att man höjer effekten för att vara förberedda på den volymökning som kommer, säger Camilla Funke.