Fram tills 2019 pågår ett planeringsarbete som ska ligga till grund för fullmäktiges beslut.
Idéen om linbanan tog form under en medborgardialog om hur Göteborgs 400-årsdag ska firas 2010. Då kom det nämligen in flera förslag om en linbana över Göta älv.
Förra året utlystes en designtävling om vem som skulle designa linbanan. Fyra förslag togs fram och ställdes ut på olika platser i staden i höstas. Vinnare blev till slut bidraget New Beacons.
Över älven
De planerade hållplatserna för linbanan är Järntorget, Lindholmen, Västra Ramberget och Wieselgrensplatsen.
Linbanan kommer att ingå i kollektivtrafiken och resenärerna kan använda samma biljetter som till Västtrafiks andra fordon.
Om linbanan
Längd: Cirka 3000 meter
Höjd: Gondolerna beräknas gå 50-100 meter upp i luften med 40-115 meter höga torn
Antal gondoler: 46
Kapacitet: 2000 resenärer per riktning och timme
Turtäthet: Kabinerna beräknas kunna avgå med 45 sekunders mellanrum
Hastighet: 20km/h
Investeringskostnad: Cirka 1,1 miljard kronor
Källa: Göteborgs stad