Höghastighetsjärnvägen är tänkt att knyta samman Sveriges tre största städer. Den har beskrivits som den största investeringen i infrastruktur i Sverige på 150 år.
320 kilometer per timme
Sverigeförhandlingen har haft i uppdrag att ta fram sträckning och förslag för finansiering för den nya järnvägen. På onsdagen lämnade Sverigeförhandlingen över sin slutrapport. Det mesta som presenterades var känt sedan tidigare. Till exempel att Sverigeförhandlingen anser att järnvägen bör byggas ut till 2035, att tågen bör gå i 320 kilometer i timmen och att huvuddelen av finansieringen bör ske genom lån.
Näringslivsorganisationen Västsvenska handelskammaren har lobbat ivrigt för järnvägen. Och vd Johan Trouvé menar att de till 100 procent står bakom Sverigeförhandlingens rapport.
– Det vore märkligt om inte politiken lyssnar på en sådan utredning, säger han.
Hundratals miljarder
Det som tar vid nu är politiska diskussioner. En knäckfråga är finansieringen. Höghastighetsjärnvägen beräknas kosta 230 miljarder kronor. Om den finansieras via lån lär den betalas av i flera decennier.
Johan Trouvé tror att det kommer behövas en blocköverskridande överenskommelse.
– Ingen finansminister skulle våga fatta beslut om en lånefinansiering om inte det andra blocket är med på det, säger han.
Regeringen har ännu inte satt ner foten om järnvägen. Det som tidigare sagts från regeringen är att höghastighetsjärnvägen ska byggas i den takt ekonomin tillåter.
Partier har svängt
Vid onsdagens presskonferens sa infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) att han tänkte föra samtal med de borgerliga partierna. 2014 var höghastighetsbanor en av Alliansens valfrågor. Sedan dess har både Liberalerna och Moderaterna svängt i frågan.
Johan Trouvé är trots detta optimistisk. Han ser en väg framåt i det beslut som togs på moderaternas partistämma i oktober. Då röstades en kompromiss igenom. Även om det inte talades om höghastighetsbanor så beslutades det att Moderaterna ska verka för nya stambanor.
– Då finns det en öppning i Moderaterna. Det är på liberaler och moderater vi kommer rikta in oss nu, säger Johan Trouvé.
I Borås tror kommunalrådet Ulf Olsson (S) att det kommer krävs en bred politisk överenskommelse.
– Detta är en så stor investering för Sveriges framtid och ska den hålla över mandatperioderna krävs det en stor bredd i en sådan överenskommelse. Jag är optimist när det gäller detta och verkligheten talar för att vi måste ha en fungerande järnväg i Sverige, säger Ulf Olsson (S).