Något fel på rälsen var det aldrig. Det slår Trafikverket fast i sin slutrapport om vad som förorsakade veckans tågstopp mellan Göteborg och Alingsås. Tågtrafiken kunde på fredagen släppas på successivt.
– Vi tycker det är jättetråkigt när vi ställer till så mycket bekymmer för resenärer och godsleverantörer, men vi måste trots allt sätta säkerheten i första rummet och därför stoppades trafiken, säger Erik Hallgren, chef för Trafikverket Investering.
Ersättningsbussar för pendlare, fjärrtåg som fått ta omvägar och en i övrigt reducerad trafik för gods- och passagerartåg på det ena spåret. Så har veckan sett ut efter tal om avvikelser och spekulationer om förmodade sprickor i den nylagda rälsen på den drygt fyra mil långa sträckan mellan Göteborg och Alingsås.
Men efter analyser av rälsen och undersökningar med hjälp av ultraljud konstaterar alltså Trafikverket att man inte hittat något materialfel.
En händelse i lördags
Det som från början fick Trafikverket att starkt begränsa tågtrafiken och i vissa fall ställa in den helt var efter en händelse i lördags.
– Vi kunde konstatera två avvikelser, det ena var i samband med ett rälsbrott i lördags och det andra var i samband med att vi lade den nya rälsen i somras. När vi adderade dessa två händelser till varandra så bedömde vi att vi behövde undersöka detta mer noggrant.
Ni skriver i er rapport att det handlar om avvikelser som ändå betraktas som normala, vad menas med det?
– Undersökningarna visar att det inte finns några säkerhetsrisker med materialet och då bedöms avvikelserna som normala även om de är ovanliga.
Tågtrafiken släpptes delvis på igen under fredagen men förväntas gå normalt först efter helgen.