Foto: TT

Tågkaos kunde ha undvikits

Uppdaterad
Publicerad

Det tre dygn långa tågstoppet för en månad sen var onödigt. Entreprenören hade kritisk information i tre månader utan att berätta för myndigheten. Trafikverket tänker nu kräva entreprenören Strukton på skadestånd.

I slutet av juni när entreprenören Strukton skulle lägga nytt spår mellan Göteborg och Alingsås sprack en räl fyra gånger. Ingen förstod varför. Informationen fastnade i företaget och nådde aldrig Trafikverket, det skriver GP.

Den 19 september, tre mpnader senare, drabbades nylagd räls i Jonsered av ett rälsbrott. Järnvägen reparerades och några dagar efteråt berättade Strukton om vad som hänt i somras. Då stängde Trafikverket av all trafik av rädsla för att det kunde vara fel på hela det nylagda spåret.

tågproblem efter rälsfel

– Hade det här hanterats rätt i somras hade vi inte behövt stänga av tågtrafiken, säger Erik Hallgren, distriktschef på Trafikverket med ansvar för investeringar i Västsverige till GP.

Tågkaoset kunde ha undvikits

Fortfarande kan myndigheten inte förklara varför rälsen spruckit. Däremot menar myndigheten att tågkaoset kunde ha undvikits ifall entreprenören Strukton berättat vad som hände i somras.

– Då hade vi kunnat göra undersökningar av material och spår redan i somras medan trafiken rullade på, berättar Dan Cedergårdh, spårspecialist vid Trafikverket till tidningen.

Begära skadestånd

Strukton kan inte förklara varför informationen stannade hos dem, och medger att de borde ha vidarebefordrat den. Just nu ser de över sina rutiner.

Totalt har tågkaoset medfört miljontals kronor i extra kostnader. Trafikverket ska nu gå igenom avtalet med entreprenören och se om de kan utdöma vite eller begära skadestånd.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

tågproblem efter rälsfel

Mer i ämnet