Börje har kört motorcykel i mer än 50 år. Han har fem andra motorcyklar men har knappt kört dem sedan han köpte sin elmotorcykel förra året.
– Det är ungefär som att köra en vanlig motorcykel, bara att man inte behöver tänka så mycket på cykeln. Man tar sig fram. Det är lite nytt också. Jag tycker om nya saker, säger han.
Tyst gång
Den går tyst och har inga växlar. Börje har till och med satt dit en egen tuta som är lite mildare i ljudet än den från motorcykeln, så att han inte skrämmer folk.
I slutet av mars i år fanns det 1 032 eldrivna motorcyklar i Sverige. I slutet av 2015 var de 277 stycken.
Men antalet märken och återförsäljare i landet är ganska få. Flera märken inriktar sig enbart på elhojar, exempelvis italienska Energica och spanska Volta. Men även klassiska motorcykelmärket KTM har utvecklat elmotorcyklar.
Ligga i framkant
Mc-konsult i Lidköping säljer eldrivna motorcyklarna från amerikanska Zero. Det är andra året de har dem och intresset är både större och bredare den här sommaren.
– Vi letade efter något nytt och man vill ju vara med i framkant. Då får man försöka hitta vad som är framtiden, och där är ju el, säger Johan Kjellström, ägare till butiken.
– Det är ju tyst och underhållsfritt och nyare teknik överlag. Tar man bort alla miljöaspekter och sådana diskussioner så är det fortfarande framtiden.
Vad har den för negativa sidor?
– Många är på att de inte låter, det gör de ju inte. Men det är rätt skönt det med, så jag tycker det är positivt. Medtrafikanterna och alla som är ute och går har ju ändå hörlurar i öronen, säger Johan Kjellström.
– Det är väldigt mycket elektronik. Allting är ju elektroniskt så det finns inte mycket du kan göra själv, säger Börje Thorstensson.
Antalet elfordon över tid
Antalet elmotorcyklar i trafik
December 2015 – 277
December 2016 – 665
December 2017 – 878
Mars 2018 – 1 032
Antal elbilar i trafik (ej hybrider):
December 2015 – 4 765
December 2016 – 7 532
December 2017 – 11 034
Mars 2018 – 12 298
Källa: Myndigheten för Trafikanalys