Börje Thorstensson har kört motorcykel i mer än ett halvt sekel. I höstas köpte han en elmotorcykel. Foto: SVT

Intresset för elmotorcyklar ökar

Uppdaterad
Publicerad

Det finns allt fler elmotorcyklar ute på vägarna i Sverige. Börje Thorstensson från Kinnekulle gjorde slag i saken och köpte sin elhoj för snart ett år sedan.

– Den här ser jag som en framtidsmaskin.

Börje har kört motorcykel i mer än 50 år. Han har fem andra motorcyklar men har knappt kört dem sedan han köpte sin elmotorcykel förra året.

– Det är ungefär som att köra en vanlig motorcykel, bara att man inte behöver tänka så mycket på cykeln. Man tar sig fram. Det är lite nytt också. Jag tycker om nya saker, säger han.

Götene

Tyst gång

Den går tyst och har inga växlar. Börje har till och med satt dit en egen tuta som är lite mildare i ljudet än den från motorcykeln, så att han inte skrämmer folk.

I slutet av mars i år fanns det 1 032 eldrivna motorcyklar i Sverige. I slutet av 2015 var de 277 stycken.

Men antalet märken och återförsäljare i landet är ganska få. Flera märken inriktar sig enbart på elhojar, exempelvis italienska Energica och spanska Volta. Men även klassiska motorcykelmärket KTM har utvecklat elmotorcyklar.

Ligga i framkant

Mc-konsult i Lidköping säljer eldrivna motorcyklarna från amerikanska Zero. Det är andra året de har dem och intresset är både större och bredare den här sommaren.

– Vi letade efter något nytt och man vill ju vara med i framkant. Då får man försöka hitta vad som är framtiden, och där är ju el, säger Johan Kjellström, ägare till butiken.

– Det är ju tyst och underhållsfritt och nyare teknik överlag. Tar man bort alla miljöaspekter och sådana diskussioner så är det fortfarande framtiden.

Vad har den för negativa sidor?

– Många är på att de inte låter, det gör de ju inte. Men det är rätt skönt det med, så jag tycker det är positivt. Medtrafikanterna och alla som är ute och går har ju ändå hörlurar i öronen, säger Johan Kjellström.

– Det är väldigt mycket elektronik. Allting är ju elektroniskt så det finns inte mycket du kan göra själv, säger Börje Thorstensson.

Antalet elfordon över tid

Antalet elmotorcyklar i trafik

December 2015 – 277

December 2016 – 665

December 2017 – 878

Mars 2018 – 1 032

Antal elbilar i trafik (ej hybrider):

December 2015 – 4 765

December 2016 – 7 532

December 2017 – 11 034

Mars 2018 – 12 298

Källa: Myndigheten för Trafikanalys

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Götene

Mer i ämnet