Leitner Ropeways, är enligt trafikkontoret ett italienskt företag från Sydtyrolen, som främst bygger skidliftar och linbanor. Några av de nyare linbanor Leitner har byggt och finns i Bolzano i Sydtyrolen och vid Stubai-glaciären nära Innsbruck i österrikiska Tyrolen.
Kyla borde alltså vara något som företaget har erfarenhet av, men fukten, blåsten och saltet. Hur går det med det?
Har Leitner erfarenhet av att bygga för vårt klimat?
– Vi har ställt en massa krav på NCC, som ju är de som vi skriver avtal med, och vi känner oss trygga med den här upphandlingen. De uppfyller de krav vi har, säger Susanne Hultgren, avdelningschef för Investering och exploatering på trafikkontoret Göteborgs Stad.
Du känner inga tveksamheter med tanke på alla turerna kring de italienska spårvagnarna?
– Inga alls. Vi har vårt avtal, och vi har gått igenom allting så det finns inga tveksamheter där, säger Susanne Hultgren.
Bara två företag intresserade
NCC var ett av bara två företag som hade lämnat in anbud på att tillsammans med trafikkontoret arbeta med bland annat förberedande utrednings-, projekterings- och kalkylarbete. Syftet med arbete är dels att säkerställa att ett linbanebygge går att genomföra, och dels att ta fram en så kallad riktkostnad, som underlag för ett kommande investeringsbeslut i kommunfullmäktige.
Avtalet med NCC innehåller också, enligt trafikkontoret, en möjlighet för Göteborgs Stad att fortsätta anlita NCC vid en fortsatt detaljprojektering och själva bygget av linbanan.