-Det är klart att jag är besviken på vagnarna, vi ville ha något annat, så är det ju, säger Johan Nyhus till Västnytt. Vid nästa upphandling vill kommunalrådet Johan Nyhus istället ta hit en vagn som är väl beprövad och som redan finns i trafik.
Det är alltid lätt att vara efterklok, nu när när snart alla dom 65 italienska vagnar som kommunen beställt är levererade. Problemslistan är lång, det gnisslar så att folk ligger sömnlösa. Reservdelsbrist och omfattande hjulslitage har gjort att många vagnar stått på verkstaden, Inför införande av trängselskatten är läget pressat. vagnarna måste ut på banan för att klara det ökade trycket på kollektivtrafiken. Men kanske har politikerna lärt sig av misstaget.
-Vi sitter nu och diskuterar, för vi behöver fler vagnar i Göteborg, fortsätter Johan Nyhus, vid nästa upphandling kommer vi inte att konstruera en helt ny vagn för Göteborg. Utan vi har sagt, väldigt tydligt, att vi ska ha en vagn som finns någon annanstans i trafik i Europa. Den ska provköra i Göteborg innan vi bestämmer oss för att vi ska ha den spårvagnen.