Det har varit många och långa problem med vagnarna från Italien, bland annat gnissel och rost, men M32 kommer att fortsätta köras i Göteborg. När Västtrafik den här gången köpte 40 spårvagnar från Bombardier och Kiepe Electric, där de är tillverkade dels i Tyskland, dels i Österrike har man varit noga med att få det rätt.
En noggranhet som inneburit leveransförseningar med sex månader.
– Framför allt gnisslet har man tagit tag i på ett helt annat sätt, säger Peter Hermansson (M), ordförande Västtrafik.
– Skillnaden på M33 och de italienska vagnarna är att boggiet är rörligt, det är de inte på de italienska vagnarna.
Dubbla dörrsystem underlättar
En annan av fördelarna med den nya spårvagnen är att tio vagnar är dubbelriktade, vilket innebär att dörrarna går att öppna på bägge sidor av vagnen när det behövs, utan att behöva vända i en vändslinga.
Nu heter vagnen M33 för att den är 33 meter lång, men den kostar även nästan 33 miljoner kronor styck, är det värt det?
– Spårvagnar är inte en billig produkt, men sett till de vagnar vi köpte på 60-talet så kan man säga att det är en produkt som sannolikt håller väldigt länge, så att man får se det över tid, säger Peter Hermansson (M).