Geely Holding håller på att bygga ett fordonsimperium, med Volvo som nav. Minoritetsposten i AB Volvo kommer inte vända upp och ner på det bolaget men Geely har gjort sig kända för att, relativt sett, tänka långsiktigt och inte göra några förhastade inköp.
– De har gett sig tusan på att vara en av de stora aktörerna i Kina och därmed världen. Deras plan är långsiktig och de verkar ha tålamod, säger Mikael Wickelgren.
Samma teknik
Redan nu spekuleras det i om de båda Volvobolagen i framtiden kommer att slås ihop igen, men synergierna blir allt färre och produktmässigt har bolagen glidit isär, men varumärket och den digitala revolutionen förenar dem.
– Tekniken bakom självkörande fordon för bilar och lastbilar är samma och där jobbar Volvo Cars för att vara världsledande.
”Ingen slump”
Mikael Wickelgren tror inte att Geelys intåg i AB Volvo på något sätt är slumpens skörd.
Geelys ägare Li Shufu är en man med goda kontakter i Kinas högsta politiska ledning, och Mikael Wickelgren är övertygad om att denna affär är sanktionerad från högsta ort.
Han ser det också som ett bevis på att Geely uppskattar Sverige allt mer, manifesterat inte minst i flera satsningar på Lindholmen med CEVT och det kommande innovationscentrat.
Stor marknad
Geelys intåg kommer garanterat att stärka Volvo Lastvagnars position på världens största fordonsmarknad. AB Volvo har nu kämpat sig tillbaka till Kina efter en del samarbeten som inte fungerat som planerat.
Att denna förändring av minoritetsägare skulle påverka AB Volvo negativt på hemmaplan tror inte Mikael Wickelgren.
– Jag har svårt att se att de anställda ska vara oroliga, Cevian var kanske inte drömägaren som värnade om arbetstillfällen, mer kanske den råa finansmarknadens perspektiv som inte riktigt delade den värdegrund som tidigare ägare haft, säger Mikael Wickelgren.