SVT har tidigare rapporterat om Intraservices utlandsresor, som i flera fall genomförts helt utan skriftligt godkännande eller varat flera dagar längre än utbildningen eller konferensen medarbetarna deltagit i.
Efter SVT:s och andra mediers granskningar genomförde Stadsrevisionen en egen granskning av 20 resor, där flera brister framkom. När revisionsbyrån PwC nu har granskat 100 utlandsresor riktas kritik mot hela 81 av dessa.
Försvunna blanketter och utökad ersättning
Det handlar om försvunna reseblanketter och om dokument som saknar underskrift från förvaltningschefen, men även om traktamenten som betalats ut för ledig tid.
I 48 fall har medarbetare inte anmält sin utlandsresa till nämnden. En konferensavgift har betalats två gånger, och i 71 fall saknas tydliga syften med resan. Den tidigare förvaltningschefen, som nu har avgått, har själv genomfört två utlandsresor utan nämndens godkännande.
Revisorerna har även upptäckt att sju personer attesterat sina egna fakturor. Det handlar om totalt 106 000 kronor. Medarbetarna uppger att de missat att det var egna kostnader de attesterade.
Kostat 3,9 miljoner
108 personer har deltagit på de 100 resor som genomförts. Kostnaden för utlandsresorna är drygt 3,9 miljoner, från början av 2014 till oktober 2017. Vissa kostnader för resor som genomförts under 2014 har inte kunnat räknas med, eftersom rutinerna ändrades under perioden.
20 av de genomförda resorna gick till USA, 1 till Asien, 26 till England och 27 till övriga Europa. 26 resor gjordes inom Norden.
Fel beskattning möjlig
De 14 fall där medarbetare fått betalt för mellan tre och nio dagar ledig tid under en resa bör granskas, skriver revisorerna. Detta eftersom man kan ha brutit mot Skatteverkets regler för förmånsbeskattning. Nämnden har tidigare fattat beslut om att alla resor under perioden 2014-2017 ska granskas, för att eventuella beskattningsfel ska kunna rättas till.