En person med långt, blont hår och en håraccessoar i form av pärlor sitter med ryggen mot kameran och blickar på en annan person som är synlig i bakgrunden. Bakgrunden består av en bokhylla fylld med böcker, vilket tyder på en studiemiljö. Det är en inomhusmiljö med mjukt ljus.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hör Emma berätta om hur det var att anses farlig som 11-åring. Foto: Hanna Aqvillin

Lärarna fick inte undervisa 11-åriga Emma – ansågs för farlig

Publicerad

Först stängdes Emma av efter att ha överfallit en lärare – sedan utfärdades ett skyddsombudsstopp som innebar att personalen inte fick undervisa henne. Åtgärden bidrog till att hon fick självmordstankar.

– Hon mådde jättedåligt och klasskamrater mobbade henne för det. Än idag har hon kunskapsbrister för att hon missade så mycket i skolan, säger flickans mamma.

Det var i februari 2018 som Emma först stängdes av från sin skola i Västsverige. Hon ska bland annat ha kastat en vas mot en lärare under ett raseriutbrott. Skolans skyddsombud uppgav att lärare var rädda för att möta henne i korridorerna. Emma, som har ADHD, var då 11 år gammal.

Senare meddelades även ett skyddsombudsstopp mot henne.

– Helt plötsligt sa de att hon inte fick komma till skolan. De tyckte att hon var en fara och att de inte kunde hantera henne. Vi kände att de satte skyddsstoppet för att få bort henne från skolan, berättar Emmas mamma.

Hon anser att skolan inte hade rätt kompetens eller resurs för en person med den diagnos som Emma har. Skyddsstoppet satte djupa spår i dottern.

”Bara negativt”

Familjen uppger att Emma blev utan undervisning i flera månader. Men Skolinspektionen valde att inte pröva ärendet eftersom att Emma återupptog sin skolgång och fick placering på en ny skola.

Tror du att ett skyddsstopp kan ge en positiv effekt, att eleven blir mindre stökig?

– Verkligen inte. Det är bara negativt för eleven och föräldrarna. Man har ingenstans att ta vägen. Självklart kan jag förstå lärarnas perspektiv, det är inte deras fel. Det är skolledningens fel att man inte har tillräckliga resurser.

Har inte föräldrarna också ett ansvar?

– Absolut har vi ett ansvar. Och vi har varit med henne hela vägen och kämpat för henne i så många år. Men så länge barnet är i skolan så har vi inte någon kontroll över vad som händer där.

Emma heter egentligen något annat. Hör hennes egna ord om hur det var att utsättas för ett skyddsstopp i klippet.

HIT KAN DU VÄNDA DIG OM DU MÅR DÅLIGT?

SOS-Alarm 112: Vid akuta lägen eller vid tankar på självmord, ring alltid 112.

Mind självmordslinjen:  Telefon: 901 01 – Chatt:  mind.se  – även för närstående

Spes – Suicidprevention och efterlevandes stöd: Tel: 020 18 18 00, telefonjour varje dag 19–22. Webb: spes.se

1177.se finns råd om vad man kan göra när man inte mår bra. Där finns också telefonnummer och chattadresser om man behöver någon att prata eller chatta med:

Jourhavande medmänniska: Telefon: 08-702 16 80, chatt: jourhavande-medmänniska.se

Jourhavande kompis: chatt:   jourhavandekomp.se.  (För barn och unga upp till 25 år)

Här finns fler telefonnummer och chattadresser hos 1177

Källa : Vårdguiden 1177

FAKTA: SKYDDSOMBUDSSTOPP

Om det finns en omedelbar och allvarlig fara för arbetstagares liv eller hälsa har ett skyddsombud rätt att avbryta arbetet. Det kallas för skyddsombudsstopp.

Åtgärden regleras i 6 kap. 7§ arbetsmiljölagen.

Lagtexten specificerar inte om faran behöver vara en enskild elev eller något annat.

När skyddsombudet begär skyddsstopp så tar arbetsgivaren ställning till det. Om skyddsombud och skolledning inte är överens så avgörs frågan av Arbetsmiljöverket.

– Vi prövar bara ärendet utifrån arbetsmiljölagen. Förbudet ligger tills arbetsgivaren har löst situationen, det kan vara fem dagar eller längre. Skolplikten är en fråga för skolan och Skolinspektionen, säger Peter Johanssen, t.f. enhetschef på Arbetsmiljöverkets inspektionsavdelning.

Skyddsstopp har ingen egentlig tidsbegränsning, till skillnad från en avstängning som får pågå i högst en vecka. Det införs med kravet att skolan ska hitta en långsiktig lösning för att säkra arbetsmiljön. Stoppet kan gälla vissa delar av skolgången eller samtlig undervisning.

Källa: Arbetsmiljöverket/Sveriges Lärare

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.