APM Terminals kallar lockouten för en spegellockout eftersom den är reaktion på Hamnarbetarförbundet avdelning 4:as stridsåtgärder.
Hamnarbetarförbundet har lagt blockad mot övertid, timanställda utanför dagtid och nyanställningar. Lockouten träder i kraft den 19 maj klockan 16:00 och varar till och med den 30 juni klockan 24:00.
Under denna tid kommer containerterminalen endast att hålla öppet helgfria vardagar mellan klockan 7:00 och 16:00 samt söndag kväll för järnvägskunder.
Kunderna får ökade kostnader
Konflikten mellan Hamnarbetarförbundet avdelning 4 och APM Terminals har nu pågått i ett år och en del av hamnens kunder söker sig nu till andra hamnar vilket gör att många transportföretag förlorar mycket pengar. Ett av dem är SCT Transport som normalt transporterar mycket gods via containerhamnen i Göteborg .
– I rena kostnader för konflikten är vi nu uppe i 7-9 miljoner, sen tillkommer de intäkter som vi förlorat på att gods gått till andra hamnar, säger Svante Altås, vd på SCT Transport.
– Vi har kört järnvägspendlar som inte har kunnat lastats, och vi har inte kunnat köra tillbaks containers i tid på grund av att terminalen varit stängd, vilket i sin tur inneburit att vi fått planhyror och containerhyror, vilket har kostat oss stora pengar, säger Svante Altås.
Svante Altås anser att parterna måste sätta sig ner tillsammans och lösa problemen.
– Det här är lite sandlådenivå, att två parter träter på en arbetsplats, och att det ska kunna påverka så otroligt mycket folk som är på utsidan.
Vill ha eget kollektivavtal
Konflikten handlar om att företaget APM Terminals inte har tecknat något kollektivavtal direkt med Hamnarbetarförbundets avdelning 4, som är det fackförbund som representerar majoriteten av de anställda i containerhamnen. I stället har arbetsgivaren valt att teckna kollektivavtal med Transportarbetarförbundet . Hamnarbetarförbundet har protesterat genom att utlysa stridsåtgärder, punktstrejker och blockader.
På Handelshögskolan i Göteborg har Mats Glavå, docent i arbetsrätt, följt den segdragna konflikten.
– De måste ju lösa det här och det finns ju flera ansvariga här, inte bara Hamnarbetarförbundet, utan även arbetsgivarsidan och Transport har i hög grad ansvar för den här situationen, säger han.
Och vem är det som är boven i konflikten?
– Jag vill inte utpeka någon bov. Juridiken kring det här utgör inga svårigheter. Om arbetsgivaren väljer att inte teckna avtal med den organisation som representerar majoriteten av de fackanslutna, ja, då blir konsekvensen att de anställda kan vidta stridsåtgärder när som helst och på vilka grunder som helst. Sen kan man ha synpunkter på lämpligheten i att göra vissa saker men det kan inte jag ha, säger Mats Glavå.
Särskilt avtal är lösningen
Det finns dock en lösning på konflikten, enligt Mats Glavå, och det är att parterna kommer överens om ett särskilt avtal för den kategori som tillhör Hamnarbetarförbundet.
– Då kan arbetsgivaren tillämpa det särskilda avtalet enbart för dem och i övrigt tillämpa Transports avtal , det skulle man kunna komma överens om, och Transport skulle då kunna avstå från anspråk på arbetsgivaren för att man tillämpar ett annat avtal. Men är det sannolikt att det blir så, nej det tror jag inte.