”Västlänken blir minst fem miljarder dyrare och missar helt målen för det Västsvenska paketet”, skriver Martin Wannholt (M) i en debattartikel i Göteborgs-Posten.
Han väljer då att helt gå emot partiets inställning gällande Västlänken. Enligt honom skenar kostnaderna iväg för mycket och han ifrågasätter även miljönyttan med bygget.
”Utsläppen från tunnelbyggandet gör att Västlänken har en negativ klimatnytta under hela sin avskrivningstid fram till år 2090”.
Munkavel på Wannholt
Att Wannholts förslag inte är i linje med partilinjen märks tydligt när SVT Västnytt ska intervjua honom. Precis före intervjun blir han uppringd av moderaternas pressavdelning som meddelar att intervjun måste stoppas.
– Jag får inte uttala mig i media, säger Martin Wannholt (M)
Det ska vara order från partiledningen som gör att Wannholt stoppas från att kommentera sin egen debattartikel. På frågan om han kan kommentera saken imorgon säger han så här.
– Det får vi se vad direktiven säger imorgon.
Moderatledaren håller inte med
Moderaternas gruppledare i Göteborg , Jonas Ransgård, säger att det inte råder någon splittring inom partiet.
– Partiets linje står fast. Vi är positiva till hela paketet inklusive västlänken.
Jonas Ransgård säger att Martin Wannholts uttalande får stå för honom. Han säger också att han inte vet något om att Wannholt inte skulle få uttala sig i frågan.
– Det känner jag inte till. Jag förväntar mig att han själv förklarar sin ståndpunkt, säger Jonas Ransgård (M)
Socialdemokraterna ser en maktstrid
Socialdemokraternas kommunalråd Johan Nyhus reagerar starkt på Wannholts uttalande.
– Det verkar vara en maktstrid om ledarplatsen hos moderaterna. Partiet har ju tidigare alltid varit för paketet, säger han.
Men hur ser du på kritiken han lämnar? Att paketet blivit så mycket dyrare?
– Jag har precis pratat med Trafikverket och säkerställt uppgifterna vi fått. Det som sagt är 20 miljarder kronor i penningsvärdet för 2009. Enligt Trafikverket håller vi den budgeten.
– Var Wannholt fått sina siffror ifrån vet jag inte. Det ligger på honom att redovisa dem, säger Johan Nyhus (S)
Kostnaderna står fast enligt Trafikverket
Bo Larsson projektchef för Västlänken på Trafikverket säger att prognosen ligger fast på 20 miljarder och att det inte finns några kostnadsökningar i nuläget.
– Jag vet inte vad Martin Wannholt avser, intrångsersättningarna är till exempel inräknade i de 20 miljarderna, säger han till SVT Västnytt.
Läs hela debattartikeln från Martin Wannholt här.