Systemet har prövats på Volvo Personvagnars testanläggning utanför Göteborg, i samarbete med Trafikverket. På tisdagen presenterades resultatet — som bedöms vara klart lovande.
Det handlar inte om att magneter på något sätt ska dra till sig bilar. Finessen är att sensorer på bilen känner magnetfälten och ger bilens dator exakt information om var man befinner sig, inte minst i sidled.
Som på kylskåp
Data via gps räcker inte för att precisionsköra en bil. Och visuell information, som tas upp med kamera, fungerar inte om vägen till exempel är snötäckt.
– Vi har testat olika idéer. Detta är enklast, smartast, billigast och robust som bara den, säger Claes Tingvall.
Magneterna av järnoxid är enkla och ofarliga, av samma typ som dem man har på kylskåp. De ser ut som små skivor, och placeras cirka två decimeter under vägytan. Ett lagom avstånd, i vägens riktning, kan vara cirka 2,5 meter.
Magnetfälten hjälper bilens dator att hålla rätt på vägen. Den första, tänkta användningen är att förbättra de system som redan finns för att hindra att bilen oavsiktligt kör ur sin fil.
Smalare filer
Informationen kan också användas av bilar som kör själva, utan förarens medverkan, i den toppmoderna teknik som bedöms höra framtiden till.
– Om det inte behövs något utrymme för att vingla, kan man bygga smalare filer, säger Tingvall.
En tredje användning är för väghållning på vintern. Magnetfälten kan hjälpa plogbilar att navigera exakt på en väg som är täckt av snö, så att inte till exempel vägräcken skadas.
Det ovanliga med projektet i Göteborg är det täta samarbetet mellan biltillverkare och väghållare.
– Vi kopplar ihop bilen med vägen. Det gör ingen annan, säger Claes Tingvall.