• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

I klippet berättar Maria Andersson om hur skolan arbetar för att motverka sexuella trakasserier. Foto: SVT

Mellanstadieläraren: ”Språket blir allt hårdare”

Uppdaterad
Publicerad

Mellanstadieläraren Maria Andersson märker av att sociala medier bidrar till ett allt hårdare språk mellan elever. Att samtala i klassrummet om vad som är rätt och fel ser hon som en viktig del av sin yrkesroll och ett sätt att motverka sexuella trakasserier.

I klippet berättar Maria Andersson om hur skolan arbetar för att motverka sexuella trakasserier.

Av 1 000 västsvenska fjärdeklassare uppger nästan hälften att de utsatts för sexuella trakasserier av andra i samma åldersgrupp, enligt en ny studie.

Maria Andersson undervisar elever i fyran, femman och sexan. För henne är det viktigt att eleverna känner sig trygga med att uppsöka en lärare om någonting inträffar.

– Jag upplever att våra elever är bra på att respektera varandra i klassrummet, men sedan vet jag inte vad som händer bakom våra ryggar. Därför är det jätteviktigt att bygga upp en relation till eleverna så att de vet att vi alltid står på deras sida, säger hon.

Förebyggande arbete

Att föra en dialog med eleverna om olika former av trakasserier ser hon även som viktigt i förebyggande syfte.

– I skolan kan vi ju prata om att handlingar kan leda till värre handlingar. Men med det sagt går vi inte in på de riktigt grova övergreppen, för det känns inte åldersadekvat. Man måste lägga det på en nivå som barnen förstår, säger hon.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.