I klippet ser du när när den nio miljonte Götebogstillverkade Volvon rullar av bandet.
En av de först tillverkade bilarna i fabriken, en Amazon herrgårdsvagn från 1964 stod prydligt parkerad intill tillverkningsbandet där de nya modellerna rullade ut.
När bil nummer 9 000 000 uppenbarade sig var det ”helt slumpmässigt” en plug-in hybrid, det närmsta Torslandafabriken i dag kommer eldrift. Men fabriken ska nu byggas om för drygt 10 miljarder kronor till att enbart tillverka elbilar.
Helt elektrifierade år 2030
Redan om sju år 2030 ska Volvos alla bilar vara elbilar. En lika tydlig pekpinne om färdriktning skulle EU-parlamentet ta i mars, men så blev det inte riktigt. Tyskland lyckades blockera beslutet, få in ett tillägg och plötsligt blev det inget EU-beslut om att förbjuda förbränningsmotorer.
Hur reagerar ni nu på att EU backat från ett förbud för förbränningsmotorer?
– Vi håller fast vid vårt mål och det kunderna vill ha av oss. Så vi håller oss till det vi lovat, bara elektriska bilar till 2030, säger Javier Varela.
Tillägget i EU:s beslut gör det alltså möjligt att sälja bilar med förbränningsmotorer även efter 2035, men bara de som använder koldioxidneutrala bränslen.
Neddragning trots vinstkross
Volvo Cars gjorde ett rörelseresultat på 5,1 miljarder för årets första kvartal. Men trots vinstkrossen kom nyligen beskedet att Volvo Cars drar ned personalstyrkan med 1 300 tjänster.
Ett ökat fokus på ”kostnadsoptimering och resurseffektivitet”, var motiveringen till omorganisationen.
– Det har varit en tuff ekonomisk tid med ökad konkurrens, sa Maria Dagman, presstalesperson på Volvo Cars, till SVT.