Det var i slutet av augusti som Trafikverket presenterade sitt förslag på ny nationell plan. Tomas Eneroth (S) är ny infrastrukturminister. Han är nu ute på turné för att lyssna in reaktioner på förslagen innan regeringen fattar sitt beslut till våren.
– Jag vill lyssna in och höra på vilka olika sätt man kan prioritera annorlunda, säger han.
LÄS MER: Ilska i Västsverige efter Trafikverkets förslag
Den planerade höghastighetsjärnvägen har beskrivits som den största investeringen på infrastruktur sedan Sverige byggde stambanorna på 1800-talet. Då lånade staten för att kunna bygga snabbt.
LÄS MER: Så byggdes första stambanan
Idag är beskedet från regeringen att järnvägen ska byggas i den takt ekonomin tillåter. Men det finns flera kritiker till detta. Bland annat tycker Västsvenska Handelskammaren att staten bör låna till höghastighetsjärnvägen.
– Jag tycker inte att man ska utesluta det. Men det finns inga gratisluncher. Även vid en lånefinansiering så ska det betalas, säger Tomas Eneroth (S).
LÄS MER: Kravet: Låna för att bygga järnvägen snabbt
Men något konkret besked gav inte ministern. Han vill avvakta remisserna på Trafikverkets förslag.
– Jag förstår att det finns ett starkt engagemang för att bygga järnväg inom snabb tid. Men det ska också ställas i relation till andra viktiga investeringar som ska göras i landet.
Höghastighetsjärnvägen är en investering som sträcker sig över lång tid. Går det att fatta beslut utan en bred politisk överenskommelse?
– Jag tror inte det. Ska vi nu binda oss för investeringar för en lång tid framöver är det bra om det finns en bred uppslutning, säger Tomas Eneroth.