”Det har varit ett rent helvete rent ut sagt. I perioder har det varit alldeles otroligt jobbigt med de här tänderna”, säger Kent Larsson. Foto: TT/SVT

Missförhållande på tandklinik

Uppdaterad
Publicerad

Tandläkaren hade missbruksproblem men fick fortsätta ta emot patienter, avslöjar Sveriges radio P4 Väst. Nu har över hundra personer anmält omfattande tandproblem. En av dem är Kent Larsson, 71.

– Det har varit ett rent helvete rent ut sagt. I perioder har det varit alldeles otroligt jobbigt med de här tänderna.

En skruv som ligger snett mot tandroten och orsakar ständig värk. Och så misstanken om att samtliga stifttänder är på väg att lossna. Det är bara två av de tandproblem som uppdagats för Kent Larsson, 71, sedan han bytte tandläkare. Droppen kom när en tand på nederkäken på höger sida fick en inflammation vilket förstörde en hel semester. Det blev först penicillin, sedan tandurdragning och därefter omstart med ett nytt implantat. 

– Det är fruktansvärt. Man kan inte äta, man kan inte sova. Man kan ingenting, det är helt otroligt.

Foto: SVT

Under flera år pågick missförhållandena på en tandvårdsklinik i Västsverige, det avslöjar Sveriges radio P4 Väst på tisdagen. Det var 2013 som den övriga personalen på kliniken slog larm om att tandläkaren drack alkohol på jobbet. Dessutom försvann läkarsprit och narkotikaklassad medicin från kliniken.

Vårdbolaget Praktikertjänst, där tandläkaren var anställd, gjorde en anmälan till Inspektionen för vård och omsorg, IVO. Praktikertjänst tog också kontakt med tandläkaren och upprättade ett åtgärdsprogem.

IVO inledde en utredning som pågick i ett år. Under tiden kunde tandläkaren jobba vidare, samtidigt som han bland annat lämnade ett läkarintyg och genomgick regelbunden provtagning. När utredningen avslutades vidtogs inga ytterligare åtgärder. Den vård som han hade gett till patienter utreddes aldrig.

– Självklart så ser vi i efterhand att vi skulle gjort en egen granskning, då hade resultatet blivit annorlunda, säger Ann-Chriztine Ericsson, affärsområdeschef för tandvård hos Praktikertjänst.

Hur kommer det sig att ni inte gjorde det?

– Vi förlitade oss på myndigheter och extern expertis. Eftersom det fungerade så fick vi inga andra indikationer och då fortsatte han att arbeta.

”Vi vill självklart ta ansvar för de här patienterna”

Problemen uppdagades först när en ny tandläkare tog över verksamheten. I dag finns över 130 anmälda skade- och garantifall hos försäkringsbolag. Enligt P4 Väst handlar anmälningarna om allt från lagningar med karies under, felaktiga rotfyllningar och stifttänder som lossnar. Exakt hur många som drabbats kan Praktikertjänst ännu inte uppge. 

– Det är oerhört beklagligt och vi vill självfallet ta ansvar för de här patienterna som blivit drabbade, säger Ann-Chriztine Ericsson. 

Hon säger att Praktikertjänst nu vill komma i kontakt med alla som kan ha drabbats så de kan få försäkringshjälp och adekvat vård. Hon menar också att andra åtgärder vidtagits.

– Skulle något sådant här inträffa en gång till så har vi en helt annan rutin och då skulle det inte bli på det här sättet

Kent: Lidandet är värst

Kent Larsson har fått ut cirka 25 000 kronor i skadestånd men räknar med att hans totala utgifter hittills är över 100 000 kronor. Dessutom har de återkommande smärtorna påverkat hans möjlighet att arbeta i det egna företaget. Men pengarna är inte det han bekymrar sig mest över.

– Det är lidandet, som har varit under åren. Och att man är helt utlämnad i tandläkarstolen. Det tandläkaren talar om för mig som patient, det får jag acceptera. Om jag kommer och klagar, vart går jag då? Det finns ingen som bryr sig överhuvudtaget, det tycker jag är det sämsta med tandvården i dag, säger Kent Larsson.

Enligt P4 Väst har tandläkaren nu begärt att få lämna tillbaka sin legitimation.

– Efter det som jag har varit utsatt för under det senaste året har jag idag vänt mig till berörd myndighet och begär att få återlämna min legitimation, skriver han i ett mail till redaktionen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.