Det är fortfarande en ny företeelse i Sverige, men har pågått i USA sedan 2012. Giving Tuesday starta som en motreaktion på Black Friday och den stora konsumtionen.
– Istället för att konsumera och tänka på sig själv vill Giving Tuesday-rörelsen fokusera på vad varje människa kan göra för att skapa en bättre värld, säger Malin Ekelund, projektledare Giving Tuesday Sweden.
Ökar snabbt i Sverige
Förra året arrangerade sig 160 svenska företag i rörelsen och enligt Malin Ekelund ser det ut att bli en kraftig ökning i år.
– Det vi kan se nu är att vi har dubbelt så många anmälda deltagare. Men vi vet från tidigare år att de flesta deltar utan att ens anmäla sig. Och det går jättebra.
Flera event i Göteborg
I Göteborg kommer det att vara flera arrangemang där de uppmärksammar Giving Tuesday och försöker samla in både det ena och det andra.
Jontefonden, som arbetar för unga som väntar på eller har genomfört en organtransplantation ska till exempel ha ett event på centralstationen i Göteborg. Där kommer de att försöka få fler att skriva in sig donationsregistret.
Även SKF och Räddningsmissionen kommer att ha en insamling. De ska samla in kläder till hemlösa.
Precis som Black Friday och Cyber Monday är Giving Tuesday en blinkning åt den amerikanska högtiden Thanksgiving, som nu har nått över Atlanten.
Finns det risk att folk tappar intresse när det finns för många temadagar inför julen?
– Jag tror att man själv måste välja vad man ska engagera sig i. Vill du hellre hjälpa andra genom att engagera dig i Musikhjälpen, till exempel, så tycker jag att du ska göra det, säger Malin Ekelund.