Studien från Göteborgs universitet, som pågick fyra veckor under våren 2020, är nu klar. I den har reklamblad från 122 livsmedelsbutiker i Västra Götaland analyserats. Butikerna som ingick tillhör de sju största livsmedelskedjorna i Sverige.
– Studien visar att två tredjedelar av butikernas annonsblad innehåller livsmedel som klassas som ohälsosamma eller i huvudsak ohälsosamma. Det vanligaste som marknadsförs är sockerrik mat och dryck, vilket utgör hela 23 procent, säger Melissa Mjöberg, forskningsassistent på Göteborgs universitet till SVT Nyheter Väst.
Närmare 30 000 produkter analyserades med hjälp av de nordiska näringsrekommendationerna och Världshälsoorganisationens europeiska riktlinjer uppger Melissa Mjöberg.
Ett kritiskt öga
Forskarna har delat in det som marknadsförs i fyra hälsogrupper: mest ohälsosam, ohälsosam, hälsosam och mest hälsosam. Dessa har i sin tur kategoriserats i tjugo undergrupper.
– Det handlar bland annat om processat kött, rött kött och salta snacks.
Hon tycker det är viktigt att konsumenter ska bli mer medvetna om vad de köper och äter och dessutom ha ett kritiskt öga till livsmedlen som marknadsförs i annonsbladen.
– Det är viktigt att skapa en samhällsdebatt för att stötta folkhälsan. Om aktörer gör tvärt emot blir arbetet med att förbättra folkhälsan svårare. Alla har ett ansvar för att konsumenter ska kunna göra hälsosamma val särskilt i tider av galopperande matpriser.
För några veckor sedan rasade debatten om hungern ökar i Sverige eller om det är så att den näringsrika maten är för dyr.
Se och hör i klippet vad några göteborgare tycker om reklamen