Vi slänger i genomsnitt 15 kilo ätbar mat per person i Sverige varje år. Utöver det häller vi ut 18 kilo mat och dryck i vasken.
Men nu när maten har blivit dyrare har något hänt.
– Konsumenterna svarar att de blivit bättre på att planera vad de ska köpa hem, de använder sina sinnen mer för att avgöra hållbarheten och de tar till vara på matrester i mycket högre utsträckning nu, säger Karin Fritz, matsvinnsexpert på Livsmedelsverket.
Agerar annorlunda
Livsmedelsverket undersökte i maj 2022 hur förra vårens höga matpriser påverkade hushållens inställning till matsvinn.
När Livsmedelsverket ställde samma frågor nu hade andelen som svarat att de agerar annorlunda för att undvika att slänga mat ökat. Det visar en ännu inte publicerad konsumentundersökning från Livsmedelsverket som SVT fått ta del av.
– Det är tråkigt att det är de höga matpriserna som är anledningen till att konsumenterna tar hand om maten bättre, men det är bra att matsvinnet minskar. Jag hoppas verkligen att vi tar med oss beteendet framåt, säger Karin Fritz.
Svår klimatbov
Matsvinn är en riktig klimatbov. Det står för mellan 8 och 10 procent av världens växthusgasutsläpp. Matsvinn sker i alla led, från jordbruk till butiker. Men allra mest matsvinn sker hemma.
– När du slänger mat som du hade kunnat att äta har du belastat miljön hela vägen från odling, bearbetning, transport och förvaring. Det är ett enormt slöseri av jordens resurser. Du har dessutom betalat för maten, så du kastar också pengar när du kastar mat, säger Karin Fritz.
Det finns tusenlappar att tjäna för hushåll som minskar matsvinnet. En familj på fyra personer kan spara mellan 3 000 och 6 000 kronor varje år genom att sluta slänga ätbar mat, enligt Livsmedelsverket.
Hör Emelie Kvarnström dela med sig av sina tips i spelaren ovan.
Så gjordes undersökningen
- Undersökningen genomfördes 24 februari-5 mars 2023 av undersökningsföretaget Origo Group på uppdrag av Livsmedelsverket.
- Den genomfördes med hjälp av en delvis slumpmässigt utvald, delvis självrekryterad webbpanel med 1024 respondenter i åldern 18–84 år. Respondenterna fördelades efter ålder och kön enligt befolkningsstrukturen i Sverige.
- Respondenterna var spridda geografiskt och utifrån olika inkomst i hushållen.
- Konsumenterna har fått svara på om prisförändringarna på mat påverkat deras beteende jämfört med tidigare. På frågan om de använder sina sinnen (tittar, luktar, smakar) för att inte slänga mat i onödan är det 19 procent som svarar att de gör det mycket mer i år jämfört med 15 procent förra året.
- På frågan om de tar tillvara på matrester är det 19 procent som svarar att de gör det mycket mer och 23 procent som gör det mer i år, jämfört med 16 respektive 22 procent förra året.
- Undersökningen kommer att publiceras i slutet av mars.
Källa: Livsmedelsverket