Regionens sammanställning av medarbetarnas erfarenheter visar på allvarliga brister i systemets funktionalitet och utbildning, men också den psykiska påfrestning som många upplevde.
Initialt beskriver många medarbetare att de hade höga förväntningar, men att dessa sjönk när problemen blev uppenbara. En del Millennium-coacher lyfter att de kände sig mer oroliga efter utbildningen då de upplevde att systemet inte var färdigt.
”Det finns beskrivningar av att medarbetare lämnade pågående utbildning och att flera grät efteråt”, skriver VGR i rapporten.
”Psykologiskt experiment”
Situationen beskrivs som kaotisk och stödet från Oracles representanter påverkades negativt av att flera av dem inte kunde svenska.
Det påtalas också brister i kommunikation och stöd från ledningen som flera upplever inte tog deras farhågor på allvar.
Redan under utbildningen började flera medarbetare känna av stress som ledde till fysiska symptom och i enstaka fall – sjukskrivning.
”Det beskrivs som känslan av att vara deltagare i ett psykologiskt experiment”, skriver VGR i rapporten.
”Inte rätt förutsättningar”
Månaderna innan driftstarten beskrivs arbetet som reaktivt där man ”lappade och lagade” inför uppstarten, samt uteslöt viktiga delar för att få systemet att fungera.
– Rapporten bekräftar mycket av det som framkommit när jag själv mött berörda chefer och medarbetare efter pausbeslutet. [...] Medarbetarna fick inte rätt förutsättningar, säger Håkan Sandahl i ett pressmeddelande.
Nästa vecka kommer KPMG att presentera sin granskning för regionstyrelsen och parallellt med detta arbetar regionen med att definiera möjliga handlingsalternativ.
– Det är helt avgörande att komma vidare med att skapa en mer samlad, regional hälso- och sjukvård. Ett gemensamt vårdinformationssystem ger oss möjlighet till det, men införandet – oaktat vägval – kommer att se annorlunda ut nästa gång, säger Håkan Sandahl.