En del av ett bioraffinaderi.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Se när bandet klipps för det nya raffinaderiet i Göteborg. Foto: St1/Andreas Jarlén

Nytt raffinaderi för förnybara bränslen i Göteborg

Uppdaterad
Publicerad

Nu ska slaktrester och använd frityrolja bli förnybart flygbränsle och diesel. Under onsdagen invigdes ett nytt bioraffinaderi i Göteborg.

– Det leder oss till rätt väg för att bli av med fossilt bränsle, säger Mika Anttonen, styrelseordförande för St1Nordic Oy.

St1 och SCA äger det nya bioraffinaderiet på Hisingen i Göteborg, som är tänkt att producera runt 200 000 ton förnybart flygbränsle (SAF) och diesel (HVO) varje år. En investering på 4 miljarder kronor.

– Det är en investering som leder oss i rätt riktning, säger Mika Anttonen, styrelseordförande för St1 Nordic Oy.

Slaktrester och använd frityrolja

Slaktrester och restprodukter från skogsindustrin och använd frityrolja är några av råvarorna man skall tillverka bränslet från.

– Det är en ersättning och förnybart bränsle, säger Svante Axelsson, nationell samordnare Fossilfritt Sverige.

Ökar eller minskar utsläppen av växthusgaser i Västra Götaland i och med detta?

– Det kommer minska de fossila utsläppen. Det är dem vi räknar, säger Svante Axelsson.

Är det en lösning eller en övergångslösning för att nå Sveriges miljömål?

– Det är en lösning framförallt för flyget för där har vi en lång resa. Jag tror att elektrifieringen på marken, lastbilar och personbilar kommer att gå fortare. Så det är framförallt flyget som kommer vara den stora marknaden, säger Svante Axelsson.

Förändrad reduktionsplikt

Tidöpartierna har sänkt reduktionsplikten. Från 2024 är reduktionsnivåerna för bensin och diesel 6 procent, och 3,5 procent för flygfotogen. Vilket innebär att behovet av förnybar diesel kommer minska i Sverige.

– Det är tragiskt att det blev sänkt reduktionsplikt. Man måste nog höja användningen av biodrivmedel igen i Sverige för att nå vårt EU-mål. Men det är ju inte onödigt även om det går på export, säger Svante Axelsson, nationell samordnare Fossilfritt Sverige.

Vilken funktion fyller raffinaderiet nu när reduktionsplikten är minskad?

– Det är inte ett stort problem för just den här anläggningen då efterfrågan finns i våra andra länder där vi verkar, som Finland och Norge, säger Mika Anttonen, styrelseordförande för St1Nordic Oy.

Reduktionsplikt

Reduktionsplikten är ett styrmedel för att driva på inblandning av klimatsmarta biodrivmedel. Den innebär att leverantörer av bensin, diesel och flygfotogen måste minska växthusgasutsläppen med en viss procentsats genom att blanda in biodrivmedel.

Reduktionsplikten infördes 2018 för att öka inblandningen av biodrivmedel i bensin, diesel och från 2021 även för flygfotogen.

Från och med 1 januari 2024 sänkte regeringen reduktionsnivåerna för bensin och diesel till 6 procent, och 3,5 procent för flygfotogen.

Källa: Energimyndigheten

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.