Oppositionspartierna i Göteborg S, MP och V – som tillsammans har majoritet i just Göteborgs trafiknämnd – lade redan 2019 fram förslag på frivilliga överenskommelser mellan Göteborg stad och elsparkcykelföretagen. Men eftersom olycksstatistiken och felparkeringar fortsätter så går man nu vidare med mer långtgående begränsningar.
Fem krav
På den lista som de tre partierna nu kommer lägga fram inför torsdagens möte i Trafiknämnden ställs fem tydliga krav på elsparkcykelföretagen:
- Fasta parkeringsplatser ska tas fram.
- Körförbud i Brunnsparken och andra högtrafikerade kollektivtrafikområden.
- Hastighetsgräns på 6 km/tim på gågator och gångfartsområden.
- Körförbud eller andra åtgärder under helgnätter.
- Användare som bryter mot regelverket ska stängas av i företagens appar.
Utöver sina krav på företagen vill partierna också att trafikkontoret tar fram ett maxtak för antalet elsparkcyklar i stan.
Hotar med totalförbud
Och får de inte som de vill är oppositionspartierna beredda att ta i med hårdhandskarna.
– Om det inte går att hitta samsyn genom dialog är vi beredda att sätta hårt mot hårt och ytterst gå vidare med ett totalförbud, säger Blerta Hoti (S), kommunalråd och gruppledare i Trafiknämnden.
Just hotet om ett totalförbud har tidigare kritiserats av Toni Orsulic (M), ordförande i Trafiknämnden.
– Vi måste också se vilka verktyg vi har i kommunallådan. Förbud är inte vägen framåt, säger han.
Hör vad Blerta Hoti tidigare sagt om elsparkcyklarna.