– Vi är snart färdiga. Trafiken rullar på i morgon bitti, säger Anders Hedlund, projektledare på Trafikverket.
Det var efter stormen Helga som vattenmassor drog med sig delar av banvallen i närheten av ridhuset utanför Borås. Nu har hålet fyllts upp igen, med bergskross och järnvägsmakadam.
– Spåret i övrigt var intakt så det är att packa under och se till att det blir stabilt, säger Anders Hedlund.
Sänkt hastighet
Till en början kommer dock tågen att ta det försiktigt förbi platsen. 40 kilometer i timmen begränsas hastigheten till. Inte förrän det passerat 100 000 bruttoton kan hastigheten höjas, enligt Anders Hedlund.
– Marken måste stabilisera sig. Det blir lätt sättningar och man måste kontrollera så att det inte rör sig.
Hur lång tid det tar hastigheten kan höjas beror på hur många tåg som körs på sträckan och hur tunga de tågen är. Anders Hedlund uppskattar att tiden med hastighetsbegränsning till två, tre veckor.
– Har spåret inte rört sig då släpper man på igen, säger han.