Christer Niland, chef för avdelningen Stora projekt på trafikkontoret, meddelar att parterna nu är redo att mötas för att diskutera den stora extrakostnaden som uppstått. Foto: SVT

Parterna i striden om nya Hisingsbron ska mötas

Uppdaterad
Publicerad

När SVT Nyheter Väst avslöjade konflikten mellan Skanska och trafikkontoret om nya Hisingsbron var positionerna låsta. Skanska hotar att avbryta arbetet med bron om inte trafikkontoret betalar 345 miljoner i uppkomna extrakostnader. Avslöjandet har lett till att parterna ska träffas öga mot öga på fredag.

Mer än en tredjedels miljard. Så mycket extra vill Skanska ha för nya Hisingsbron. Enligt byggjätten beror det på kostnader som tillkommit sedan trafikkontoret beställt ändringar under projektets gång. Men trafikkontoret betalade bara en bråkdel av den begärda summan, 28 miljoner, och ifrågasatte resten.

Det ledde till ett extremt frostigt tonläge, där Skanska hotade med att avbryta arbetet om man inte fick betalt.

Parterna hade tankar om en förhandlingsgrupp som kunde fastställa vilka kostnader som var vems ansvar. Men Skanska ställde upp ett antal krav för att vara med. Flera av dessa krav kunde trafikkontoret inte acceptera. Därmed var läget låst.

Konstruktivt

Men sedan SVT Nyheter Väst avslöjat konflikten har parterna försökt vara mer konstruktiva.

– Det som har accentuerats av rapporteringen är att vi vill få till ett förhandlingsmöte med kunden nu på fredag, säger Skanskas presschef Jacob Birkeland.

Att trafikkkontoret inte kunnat acceptera samtliga krav Skanska tidigare ställt upp för detta är inte lika avgörande längre.

– Nej, jag har inte hört att det fortsatt skulle vara ett hinder för att ses. Förväntningarna är att vi kan träffas, säger Jacob Birkeland.

Christer Niland, chef för avdelningen Stora projekt på trafikkontoret, bekräftar detta.

– Ja, vi är absolut med på det. Sedan är vår idé att fortsättningsvis hålla ett sådant möte i veckan för att hålla fart i det, säger han och tillägger att avslöjandet har skyndat på denna process.

Första möte

Så på fredag klockan 12.30 träffas han och hans motpart på Skanska, Per-Ola Svahn, tillsammans med varsin jurist och varsin projektansvarig för att försöka komma på lite bättre fot med varandra och hitta en väg framåt. Troligen tar de följande förhandlingarna flera månader.

SVT:s avslöjande ledde till följdreportage i andra medier, där man bland annat listade tidigare misslyckade projekt som trafikkontoret hållit i. Den kopplingen tycker Christer Niland är orättvis.

– Det är en väsentlig skillnad på trafikkontorets styrning av komplexa projekt idag jämfört med hur det såg ut för bara några år sedan. Bland annat har vi bildat den här avdelningen Stora projekt, vars specialitet just är att driva komplexa projekt, säger han.

I själva verket menar han att konflikten delvis är ett resultat av  en mer professionell hantering, där trafikkontoret krävt mer preciserade underlag som visar vem som har ansvar för extrakostnaderna.

Så här sa de olika parterna när konflikten uppdagades:

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.