Från början var det tänkt att bron skulle kosta tre och en halv miljard. Men den lär bli ännu dyrare.
En enda faktura, som lämnades in den 1 juli, slutar på nästan 318 miljoner kronor (inklusive moms). Samtliga poster i den fakturan rör så kallade ändrings- och tilläggsarbeten.
Inte betalt
Förfallodatum för räkningen var 31 juli, men än har den inte betalats. Trafikkontoret i Göteborg, som beställt bron, har invändningar och bestrider kostnaderna.
Hittills har bara en liten del av den summa Skanska totalt begärt för extrakostnader betalats ut – 28 av 345 miljoner kronor.
– Vi är överens om att det är väldigt mycket pengar. Det är därför vi är noggranna med att få det styrkt att dessa extrakostnader verkligen är vårt ansvar, säger Christer Niland, chef för ”Stora projekt” på trafikkontoret.
Skanska, som fått i uppdrag att bygga bron, kräver betalt för de faktiska merkostnader man menar sig ha haft. Kostnaderna handlar i huvudsak om ändringar och nya specifikationer som kommit under projektets gång.
Uppskruvat tonläge
Konflikten är ungefär ett år gammal och närmar sig nu en kritisk punkt. Tonläget är uppskruvat. Det framgår av den korrespondens och dokumentation i ärendet som SVT Nyheter Väst tagit del av. På flera ställen ifrågasätter Skanska trafikkontorets kompetens att driva så här komplicerade projekt. Det talas om bristfälliga underlag, bristande självinsikt och oförmåga. Tonen är närmast oförsonlig.
”Det sätt på vilket Trafikkontoret genomfört projekteringen och projekteringsledningen av entreprenaden har inte nått upp till den standard och fackmässighet som krävs för att genomföra och leda ett byggprojekt av Hisingsbrons omfattning och komplexitet”, skriver Per-Ola Svahn, regionchef för Stora projekt i väst hos Skanska, bland annat.
Vidare skriver han att trafikkontoret ”saknar nödvändig kompetens för att inse vidden av de omfattande konsekvenser som uppstått till följd av Trafikkontorets förändringar av stålkonstruktionen.”
Bättre samtalsklimat
På trafikkontoret tycks man ta de hårda orden med ro.
– Det är en hård, byråkratisk ton i dessa brev, men jag tycker inte att den återspeglar vårt samtalsklimat. Det är bättre, säger Christer Niland.
Om trafikkontoret inte betalar förbehåller sig Skanska rätten att avbryta arbetet, med alla de konsekvenser det skulle medföra. Men än så länge fortgår arbetet.
Per-Ola Svahn säger att Skanska är inriktade på att lösa frågan. Det är även trafikkontoret. I första hand hoppas båda parter få till en förhandlingsgrupp som kan gå igenom alltsammans och hitta en väg framåt. Men lyckas inte det kan konflikten komma att avgöras i domstol.